Τετάρτη 2 Απριλίου 2014

Την Εκκλησία θα βρει απέναντί της η κυβέρνηση στην προσπάθεια υλοποίησης του σχεδίου της "Μικρής ΔΕΗ

Ακόμη και την Εκκλησία θα βρει απέναντί της η κυβέρνηση στην προσπάθεια

υλοποίησης του σχεδίου της "Μικρής ΔΕΗ", το νομοσχέδιο για την οποία- ένα από τα 12 προαπαιτούμενα για τις επόμενες δόσεις – κατατέθηκε προχθές το βράδυ στη Βουλή.



Εκτός της ΓΕΝΟΠ, χθες είχαμε τις πρώτες συντονισμένες αντιδράσεις από την περιοχή της Δ. Μακεδονίας, που με βάση το νομοσχέδιο θα προσφέρει στη "Μικρή ΔΕΗ" τρεις λιγνιτικές μονάδες  (συν μια υπό σχεδιασμό), έξι ορυχεία, και χιλιάδες εργαζόμενους.



"Το ξεπούλημα της ΔΕΗ δεν θα περάσει, είμαστε αντίθετοι στη
δημιουργία, και πώληση στη συνέχεια της Μικρής ΔΕΗ, θα προβούμε σε κάθε αναγκαία ενέργεια, με ένταση και περιεχόμενο ισοδύναμο του προβλήματος, θα χρησιμοποιήσουμε κάθε μέσο για την επίτευξη του στόχου μας", αναφέρει σε χθεσινή της επιστολή της η Επιτροπή Φορέων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.



Την επιστολή υπογράφουν ο Περιφερειάρχης Γιώργος Δακής (από ΝΔ), οι 5 Μητροπολίτες της Περιφέρειας (Σερβίων και Σιατίστης Κοζάνης, Γρεβενών, Καστοριάς, Φλωρίνης- Πρεσπών & Εορδαίας), όλοι οι δήμαρχοι Δ. Μακεδονίας, τα τοπικά επιμελητήρια, και τα α’ βάθμια σωματεία της ΔΕΗ.



Η εικόνα συλλαλητηρίων στις πόλεις της Δ. Μακεδονίας με "μπροστάρηδες"… παπάδες που θα φωνάζουν να μην πωληθεί η "Μικρή ΔΕΗ" μπορεί σε κάποιους να ακούγεται σουρεαλιστική, ωστόσο άνθρωποι της Β. Ελλάδος που ξέρουν από ισορροπίες και γνωρίζουν τη σημασία που παίζει η επιχείρηση στις μικρές τοπικές κοινωνίες της περιοχής, δεν το αποκλείουν καθόλου.



Ηδη, προ δύο εβδομάδων ο Μητροπολίτης Φλωρίνης- Πρεσπών & Εορδαίας Θεόκλητος απέστειλε επιστολή στους κ.κ. Στουρνάρα και Μανιάτη, εκφράζοντας έντονα ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα πώλησης της "Μικρής ΔΕΗ", καθώς και για τη διατήρηση των ανταποδοτικών τελών στους ενεργειακούς ΟΤΑ όπως και για την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων του προσωπικού.



Στην επιχειρηματολογία του επικαλείται ακόμη και τη σημασία που έχει για το Δημόσιο να διατηρήσει τον έλεγχο των ηλεκτροπαραγωγικών υποδομών της Δ. Μακεδονίας, στέλνοντας έτσι μήνυμα στα Σκόπια που αμφισβητούν την ελληνικότητα της Μακεδονίας !



Πάει για μετά τις ευρωεκλογές ;



Εννοείται ότι οι αντιδράσεις έχουν εδώ και καιρό φέρει σε δύσκολη θέση τους βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που εκλέγονται στους ενεργειακούς Νομούς (Κουκουλόπουλος, Κωσταντινίδης, Παπαδόπουλος, κ.ά.), οι οποίοι και ενημέρωσαν ήδη από τις 6 Μαρτίου τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Α. Παπαγεωργίου, όταν και τους παρουσίασε το νομοσχέδιο, ότι «δύσκολα θα περάσει από τη Βουλή».



Η κυβέρνηση τα γνωρίζει όλ’ αυτά καλά, και μπορεί το νομοσχέδιο να κατατέθηκε στη Βουλή τα μεσάνυχτα της Δευτέρας (σσ: παραμονή του Eurogroup, δεδομένου ότι είναι ένα από τα 12 προαπαιτούμενα για τις δόσεις), η συζήτησή του ωστόσο θα αργήσει.



Αν και διαρρέεται ότι η συζήτηση στις επιτροπές θα ξεκινήσει μετά το Πάσχα - άλλωστε τη μεθεπόμενη εβδομάδα η Βουλή κλείνει- πολλοί ωστόσο εκτιμούν ότι θα μετατεθεί για μετά τις Ευρωεκλογές του Μαΐου, καθώς ούτως ή άλλως οι χρόνοι δεν πιέζουν.



Τα εμπράγματα δικαιώματα



Η δημιουργία ωστόσο της «Μικρής ΔΕΗ», όπως άλλωστε και η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ κινδυνεύουν ίσως ακόμη περισσότερο από την εμπλοκή που μπορούν να προκαλέσουν οι απαιτήσεις των εργαζομένων στην περιουσία της ΔΕΗ στην οποία και έχουν εμπράγματα δικαιώματα.



Το πρόβλημα ξεκινάει από τη σύστασή της το 1965 όπου επιφορτισμένη με το βαρύ έργο εξηλεκτρισμού της χώρας, δεν κατέβαλε ασφαλιστικές εισφορές ως εργοδότης για το προσωπικό της, παρά με νόμο του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη (ως υπουργού Συντονισμού στην τότε κυβέρνηση), της επετράπη να τις παρακρατεί.



Με τις εισφορές αυτές των εργαζομένων χρηματοδοτήθηκαν όλα τα έργα παραγωγής και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος στη χώρα, χωρίς να χρειαστεί η ΔΕΗ να προστρέξει σε τραπεζικό δανεισμό.



Το 1993, και επί προεδρίας στη ΔΕΗ του Θεμιστοκλή Ξανθόπουλου, έγινε μια αναλογιστική μελέτη (Wyatt-Prudential) για το πόσο αξίζει η ενσωματωμένη ασφαλιστική περιουσία των εργαζομένων στα πάγια της επιχείρησης. Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αξία της περιουσίας της ΔΕΗ



στην οποία οι εργαζόμενοι έχουν δικαιώματα, ανέρχεται στο αστρονομικό ποσό των 1,3 τρις. δρχ.



Η μελέτη επικαιροποιήθηκε το 1999, και έναντι της αξίας αυτής, ο νόμος Βενιζέλου (2773/1999) για την μετατροπή της ΔΕΗ σε Α.Ε. και την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο, αναγνώρισε τα δικαιώματα που είχε πάνω στην περιουσία το τότε ασφαλιστικό ταμείο των εργαζομένων.



Τα δικαιώματα αυτά παραχωρήθηκαν στο Δημόσιο, μετά μάλιστα από συμφωνία μεταξύ της ΓΕΝΟΠ (δια του τότε προέδρου της Νίκου Έξαρχου), και της κυβέρνησης, (δια του Ευ. Βενιζέλου, τότε υπουργού Ανάπτυξης).



Λόγω ακριβώς της αδυναμίας της ΔΕΗ να καταβάλει το ασύλληπτο αυτό ποσό, το Δημόσιο ανέλαβε την υποχρέωση να καλύπτει πλήρως μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού τη διαφορά μεταξύ εσόδων- εξόδων του συγκεκριμένου ταμείου (ΟΑΠ-ΔΕΗ), το οποίο εν συνεχεία ενσωματώθηκε στο ΤΑΥΤΕΚΩ.



Το πρόβλημα, παρ΄ότι η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ φροντίζει συστηματικά να το υποβαθμίζει, θεωρείται αρκετά σοβαρό, καθώς η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο της ΔΕΗ πριν από 13 χρόνια, έγινε με βάση αυτές ακριβώς τις προβλέψεις.



Εργαζόμενοι και συνταξιούχοι της ΔΕΗ που είναι ασφαλισμένοι στο "παλαιό" της ταμείο, έχουν έννομο συμφέρον να απαιτήσουν το μερίδιο που αυτό έχει στην περιουσία της ΔΕΗ, προκειμένου να έχουν εξασφαλισμένες τις εγγυήσεις χρηματοδότησής του.



Ποιος θα δεχθεί νέα συμφωνία ; 



Τον Ιανουάριο του 2014, το ΥΠΕΚΑ επιχείρησε να περάσει τροπολογία στο νομοσχέδιο του ΑΔΜΗΕ, η οποία επιβεβαίωνε αυτό που προέβλεπε από το 1999 ο νόμος Βενιζέλου, δηλαδή ότι για τα πιθανά ελλείμματα του ταμείου των εργαζομένων στο μέλλον, αποκλειστικός υπεύθυνος και εγγυητής των συντάξεων θα είναι το Δημόσιο. Έπειτα ωστόσο από την αντίδραση κάποιων βουλευτών του ΠΑΣΟΚ (από Κοζάνη και άλλους ενεργειακούς δήμους), το ΥΠΕΚΑ αναγκάστηκε να αποσύρει την τροπολογία. 



Στελέχη του ενεργειακού τομέα με τα οποία συνομίλησε το "Energypress" επισημαίνουν ότι η διαφορά του 1999 με το σήμερα, είναι καταρχήν ότι δεν υπάρχει το τότε ασφαλιστικό ταμείο, ο ΟΑΠ-ΔΕΗ, αφού έχει ενσωματωθεί στο ΤΑΥΤΕΚΩ.



 Αυτό σημαίνει ότι οι όροι έχουν αλλάξει, και επομένως θα πρέπει να υπογραφεί μια νέα συμφωνία, ανάλογη του 1999, μεταξύ της ΓΕΝΟΠ και της κυβέρνησης. Υπάρχει ωστόσο περίπτωση κάποιος στη ΓΕΝΟΠ να δεχθεί να αλλάξει η τότε συμφωνία ; Προφανώς και όχι, είναι η απάντηση. 



Επίσης, μπορεί στα 11 χρόνια λειτουργίας του ΟΑΠ-ΔΕΗ ο Κρατικός Προϋπολογισμός να κατέβαλε τεράστια ποσά, αλλά με την ένταξή του στο ΤΑΥΤΕΚΩ, το Δημόσιο έπαψε να τηρεί τις υποχρεώσεις του έναντι του ταμείου.



 Το γεγονός αυτό λένε όσοι παρακολουθούν χρόνια τις εξελίξεις στη ΔΕΗ δημιουργεί μια ισχυρή νομική βάση ώστε οι εργαζόμενοι να απαιτήσουν την περιουσία της ΔΕΗ με προσφυγές, κατά το ποσοστό που αντιστοιχεί στις ασφαλιστικές εισφορές που τους έχει παρακρατήσει μέχρι σήμερα.