Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

Τι προβλέπει το σχέδιο Lazard για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ

Με ένα περίπλοκο σχήμα που έχουν προτείνει οι σύμβουλοι και  αποδέχθηκαν οι δανειστές, θα προχωρήσει το πλάνο για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ. Η κατάληξη του σχήματος αυτού θα είναι το Δημόσιο να αποκτήσει τον έλεγχο του 51% του ΑΔΜΗΕ που σήμερα ανήκει στη ΔΕΗ, ενώ ένα ποσοστό θα πουληθεί σε στρατηγικό επενδυτή. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr η πρόταση των συμβούλων (Lazard, ΣΟΛ, Norton Rose) που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται με την κατάθεση του νομοσχεδίου το Μάιο, αποτελεί ένα εξαιρετικά σύνθετο τεχνικά Με ένα περίπλοκο σχήμα που έχουν προτείνει οι σύμβουλοι και εγχείρημα. Επί της διαδικασίας υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε ..
σχέση με την αρχική πρόταση που προέβλεπε το 100% του ΑΔΜΗΕ  να μεταφερθεί στο Δημόσιο, το οποίο στη συνέχεια ως πωλητής θα έκανε το διαγωνισμό για την πώληση του 29% σε στρατηγικό επενδυτή και παράλληλα θα διέθετε στο ΧΑ το υπόλοιπο 20%.
Ποιο είναι το σχήμα που τελικά καλούνται να εφαρμόσουν κυβέρνηση και ΔΕΗ σε εξαιρετικά σφιχτό (οι αλλαγές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016) χρονοδιάγραμμα; 
Καταρχάς η απόσχιση προβλέπεται να γίνει με δύο παράλληλες διαδικασίες: 
1)    Η πρώτη διαδικασία αφορά στην πώληση σε στρατηγικό επενδυτή του 49% του ΑΔΜΗΕ. Ο διαγωνισμός και η πώληση θα γίνει από τη ΔΕΗ και όχι από το Δημόσιο, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί. Από το συνολικό ποσοστό που θα πουληθεί (49%), ο στρατηγικός επενδυτής θα αποκτήσει το 24% ενώ το Δημόσιο θα αποκτήσει το 25%. Πως θα πληρωθεί η ΔΕΗ για το ποσοστό του Δημοσίου; Η λύση που προκρίνεται σύμφωνα με πληροφορίες είναι να αναλάβει ο επενδυτής που θα αποκτήσει το 24% να καταβάλει ολόκληρο το τίμημα και για λογαριασμό του Δημοσίου, το οποίο με τη σειρά του θα αποπληρώσει το ποσόσταδιακά, πιθανότατα από τα μελλοντικά μερίσματα. 
2)    Η δεύτερη διαδικασία αφορά στο υπόλοιπο 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ, το οποίο προβλέπεται να εισφερθεί σε μια εταιρεία holding. Η holding θα έχει την ίδια μετοχική σύνθεση με τη ΔΕΗ, δηλαδή 51% Δημόσιο και 49% free float. Αυτό σημαίνει ότι οι μέτοχοι της ΔΕΗ θα καταστούν μέτοχοι και της νέας εταιρείας.  Μέσω της holding λοιπόν, το Δημόσιο θα ελέγχει ένα μερίδιο της τάξης του 26% καθώς και το 25% από το μερίδιο που θα εξασφαλιστεί από το στρατηγικό επενδυτή (σύνολο 51%). 
Ερωτήματα
Ο πρώτος αστερίσκος επί της διαδικασίας, αφορά στο κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί από τους θεσμούς ότι το "δάνειο" του στρατηγικού επενδυτή που θα χρηματοδοτήσει την απόκτηση του 25% του ΑΔΜΗΕ από το Δημόσιο, συνιστά αύξηση του δημοσίου χρέους που ως γνωστόν απαγορεύεται. Για το θέμα αυτό αναμένεται απάντηση από την Κομισιόν, η οποία πάντως εκτιμάται ότι δύσκολα θα μπλοκάρει τη διαδικασία και τη συμφωνία. Εάν αυτό συμβεί υπάρχει ένα λιγότερο πιθανό σενάριο το Δημόσιο να μείνει με μερίδιο 26% αντί για 51%.
Ο δεύτερος αστερίσκος αφορά στην holding εταιρεία και στη στάση που θα τηρήσουν οι μέτοχοι μειοψηφίας της ΔΕΗ. Εδώ υπάρχει το εξής πρόβλημα: πολλά από τα funds που συμμετέχουν στη ΔΕΗ δεν μπορούν να ανταλλάξουν εκ του καταστατικού τους μετοχές εισηγμένων εταιρειών, με μετοχές μη εισηγμένων.  Το πρόβλημα αυτό έχει προταθεί να αντιμετωπιστεί με την εισαγωγή της νέας εταιρείας στο χρηματιστήριο, χωρίς όμως να υπάρξει δημόσια προσφορά μετοχών.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της αποζημίωσης της ΔΕΗ, η εταιρεία  αναμένεται να αποζημιωθεί από το τίμημα της πώλησης του 49% των μετοχών της θυγατρικής της, αν και απομένει να φανεί στην πράξη εάν θα προσέλθει κάποιος ενδιαφερόμενος. Επίσης το σχήμα της αποζημίωσης της ΔΕΗ περιλαμβάνει και ισοδύναμα μετρητών (κεφαλαιοποίηση αποθεματικών, συμψηφισμός οφειλών κλπ).
Επίσης ένα ακόμη κρίσιμο ερώτημα είναι ποιο είναι το τίμημα που μπορεί να επιτευχθεί στην τρέχουσα αρνητική οικονομική συγκυρία και μάλιστα για ένα τόσο περίπλοκο σχήμα, στο οποίο ο στρατηγικός επενδυτής θα έχει περιορισμένα δικαιώματα. Πάντως στη συμφωνία μετόχων θα επιδιωχθεί να υπάρξει ένα σχήμα διοίκησης ανάλογο με εκείνο που ισχύει σήμερα στα ΕΛΠΕ, με το διευθύνοντα σύμβουλο να διορίζεται από τον στρατηγικό επενδυτή. 
Το χρονοδιάγραμμα και το plan b
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που συμφωνήθηκε στη συνάντηση της Τρίτης με τους θεσμούς, το Μάιο θα κατατεθεί το νομοσχέδιο με το οποίο θα σταματά και τυπικά η διαδικασία πώλησης του 66% του ΑΔΜΗΕ και θα αντικαθιστάται από το περίπλοκο σχήμα της απόσχισης.
Τον Ιούνιο θα γίνει η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος ενώ θα πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες (επανεργοποίηση του dataroom, επικαιροποίηση των στοιχείων της εταιρείας, νέο due diligence κλπ). Το χρονοδιάγραμμα χαρακτηρίζεται ως οριακό, ενώ κρίσιμο ζήτημα είναι εάν θα υπάρξει ανταπόκριση ενδιαφερόμενων επενδυτών. 
Κατά πληροφορίες έχουν ήδη επαναδραστηριοποιηθεί οι τράπεζες που ήταν σύμβουλοι στην προηγούμενη διαδικασία πώλησης, ενώ τον Οκτώβριο αναμένεται να γίνει ο κρίσιμος έλεγχος προόδου που θα καθορίσει το μέλλον: εάν διαπιστωθεί ότι το σχήμα είναι λειτουργικό και ότι η απόσχιση μπορεί να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2016 τότε δε θα υπάρξουν εκπλήξεις.
Σε αντίθετη περίπτωση, εάν διαπιστωθούν προβλήματα τότε θα επανενεργοποιηθεί η ρήτρα της συμφωνίας του καλοκαιριού που μιλά για πώληση του 100% του ΑΔΜΗΕ σε ιδιώτη, σενάριο που απορρίπτει η κυβέρνηση. 
Εκτιμήσεις της αγοράς κάνουν λόγο για μια διαδικασία που είναι πολύ δύσκολο να προχωρήσει, παρότι από την πλευρά του υπουργείου έχει εκφραστεί βεβαιότητα ότι όλα θα πάνε καλά. Κάποιες εκτιμήσεις , που απομένει να επιβεβαιωθούν ή να διαψευστούν στην πράξη, είναι ότι η πρόθεση των δανειστών είναι να μη "σκαλώσει" η συμφωνία για την αξιολόγηση στον ΑΔΜΗΕ και γι’ αυτό και δίνεται μια άτυπη πίστωση χρόνου. Αλλά αυτό απομένει να φανεί κατά τον έλεγχο προόδου,τον Οκτώβριο...
 
(του Χάρη Φλουδόπουλου, capital.gr)