Συναδέλφισσες, συνάδελφοι :
Ένας αγώνας τελείωσε κι ένας άλλος αρχίζει και συγκεκριμένα νέα δεινά περιμένουν την Επιχείρηση, αυτά του διαμελισμού, μέσω της θυγατροποίησης των κλάδων Διανομής και Μεταφοράς Ηλεκτρικής ενέργειας σε πρώτη φάση και της πλήρους απόσχισης τους στο μέλλον, σύμφωνα με δήλωση του ΥΠΕΚΑ κ. Παπακωνσταντίνου. Του υπουργού που μαζί με τον πρωθυπουργό διέλυσε και υποδούλωσε τη χώρα δια του επαίσχυντου μνημονίου.
Τώρα ήρθε η σειρά να κάνει το ίδιο και να συνεχίσει το «θεάρεστο» έργο του στην πάλαι ποτέ κραταιά Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, δια του διαμελισμού και του ξεπουλήματός της, μέσω ενός κατάπτυστου Nόμου που ψήφησε η βουλή άρον άρον, στο όνομα της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας στη χώρα μας, προφανώς γιατί βιάζεται να ικανοποίηση τους πάτρωνές του.
Ένας Νόμος που θα ήταν χρήσιμο να δούμε τι περιλαμβάνει και να θίξουμε τα κακώς κείμενά του και τις πολλές ασάφειες που περικλείει.
Παραθέτουμε παρακάτω όλα τα βασικά άρθρα του Νόμου όπως έχει ψηφιστεί από τη βουλή την Τετάρτη 3-8-2011. :
1. Άρθρο 17. παρ. 1.
Η ΡΑΕ καθορίζει με απόφασή της τα Κλειστά Δίκτυα Διανομής μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου Διαχειριστή.
2. Άρθρο 18. παρ. 4.
Η ΡΑΕ μπορεί με απόφασή της να αναθέτει σε άλλον Διαχειριστή Συστήματος της αρμοδιότητες του ΔΕΣΜΗΕ (ΑΔΜΗΕ), εάν κρίνει ότι μεροληπτεί υπέρ της ΔΕΗ. Άραγε με ποία κριτήρια θα το κάνει αυτό, όταν είναι γνωστή η «αντικειμενικότητά» της;
3. Άρθρο 22. παρ. 1β.
Η ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει τα ποσοστά τιμολογίων των οικιακών καταναλωτών όσον αφορά, την αλλαγή προμηθευτή, τη διακοπή παροχής και της παροχές συντήρησης. Πού είναι η ελεύθερη αγορά και η εύρυθμη λειτουργία της;
4. Άρθρο 36. παρ. 6.
Η ΡΑΕ έχει το δικαίωμα να ανακαλεί της άδειες κυριότητας που δίνει (π.χ. του Δικτύου) και να επιβάλει πρόστιμα εάν κατά τη γνώμη της κρίνει ότι δεν τηρείται η αμεροληψία με βάση τη νομοθεσία.
5. Άρθρο 55. παρ. 3,4.
Υπάρχει ασάφεια ως προς τον καθορισμό των ΥΚΩ με πολύ πιθανή την εις βάρος μεταχείριση της ΔΕΗ.
6. Άρθρο 57. παρ. 1,2.
Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου.
Η ΔΕΗ λόγω μεγαλύτερου μεριδίου στην αγορά είναι υποχρεωμένη να προμηθεύει πελάτη για 3 μήνες, εάν ο πελάτης μένει χωρίς ρεύμα λόγω υπαιτιότητας του προμηθευτή του, όπως επίσης εάν δε βρει πελάτη είναι υποχρεωμένη να του παρέχει ρεύμα. Δηλαδή η ΔΕΗ θα πληρώνει τα «λάθη» ή της εσκεμμένες παραλήψεις των ανταγωνιστών της;
7. Άρθρο 58. παρ. 1.
Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας.
Πάλι η ΔΕΗ θα είναι υποχρεωμένη να προμηθεύει οικ. καταναλωτές και μικρές επιχειρήσεις (έως 25ΚVA) λόγω αδράνειάς τους ή μη συμφέρουσες τιμές στην απελευθερωμένη αγορά. Δεν πρέπει να έχει μια μορφή επιδότησης για αυτή την υπηρεσία; όταν όλοι γνωρίζουμε πως θα λειτουργεί η αγορά;
8. Άρθρο 96. παρ. 2 ββ, η.
Ο Διαχειριστής του Συστήματος δίνει προτεραιότητα στις εγκαταστάσεις παραγωγής από ΑΠΕ και στους συμπαραγωγούς και από εγχώρια καύσιμα (βλέπε λιγνίτες) μόνο 15% της συνολικής ποσότητας πρωτογενούς ενέργειας που είναι αναγκαία για την παραγωγή που καταναλώνεται σε ένα έτος. Ουσιαστικά οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ θα έχουν τον πρώτο λόγο στην παραγωγή.
Με τους Κώδικες του Συστήματος ρυθμίζονται και ο τρόπος διαχείρισης των Υδροηλεκτρικών Σταθμών, όπου περνάει στην Συμβουλευτική Επιτροπή του ΑΔΜΗΕ, στην οποία για το συγκεκριμένο λόγο συμμετέχουν και τα αρμόδια όργανα που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση των υδάτων με βάση τον ν.3199/2003.
Η ΔΕΗ χάνει επί της ουσίας των έλεγχο των νερών.
9. Άρθρο 97. παρ. 4, 5.
Η ΑΔΜΗΕ πρέπει να πάρει πιστοποίηση έως 3-3-2012. Τελεί πάντα υπό τον άμεσο ή έμμεσο έλεγχο του Δημοσίου. Οποιαδήποτε μετοχική μεταβολή γίνεται, η Διοίκηση της Εταιρείας θα ασκείται πάντα κατά πλειοψηφία από μέλη που θα διορίζονται από το Δημόσιο ή και ότι η λήψη μείζονος σημασίας αποφάσεων γίνονται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου. Το προσωπικό ποίος θα το διοικεί; Είναι θέμα μείζονος σημασίας ή όχι;
10. Άρθρο 98. παρ. 4.
Η ΔΕΗ θα συμμετέχει στα κέρδη του ΑΔΜΗΕ λόγω ιδιοκτησίας των μετοχών του.
11. Άρθρο 102, 103, 104.
Αφορά το προσωπικό σε ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΜΗΕ.
Το προσωπικό που μεταφέρεται από τη Γ.Δ.Μεταφοράς και τις επιτελικές υπηρεσίες της ΔΕΗ καθώς και οι προσληφθέντες της προκήρυξης 1/2007 στον ΑΔΜΗΕ με βάση το Π.Δ. 178/2002 και παραμένουν σε ισχύ όλα τα προβλεπόμενα σχετικά με τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε νόμο, σε ΕΣΣΕ, ΚΚΠ/ΔΕΗ, και των εν γένει υφιστάμενων υπηρεσιακών ρυθμίσεων στη ΔΕΗ.
Αναγνωρίζονται πλήρως η προϋπηρεσία που είχαν στη ΔΕΗ για όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή και δεν επιτρέπεται βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας. Απαγορεύεται επίσης η μετακίνηση προσωπικού του ΑΔΜΗΕ από και προς τη ΔΕΗ.
Το προσωπικό του πρώην ΔΕΣΜΗΕ, που δεν ανήκει στη ΔΕΗ μεταφέρεται με τα ίδια δικαιώματα που είχε εκεί και προσαρμόζεται σταδιακά με το νέο ΚΚΠ του ΑΔΜΗΕ. Για το προσωπικό που ήταν αποσπασμένο από τη ΔΕΗ στο ΔΕΣΜΗΕ ισχύουν ότι και για το προσωπικό της Γ.Δ.Μεταφοράς.
12. Άρθρο 105. παρ. 4, 6.
Η πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. του ΑΔΜΗΕ με εκτελεστικές αρμοδιότητες δεν πρέπει να κατείχαν καμία επαγγελματική σχέση με τη ΔΕΗ πριν 3 χρόνια, με εξαίρεση τη δραστηριότητα της Μεταφοράς της ΔΕΗ (γιατί άραγε;). Τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. με εκτελεστικές αρμοδιότητες να μην κατείχαν επαγγελματική σχέση πριν 6 μήνες.
Για τους υπαλλήλους και τα μέλη του Δ.Σ. η αμοιβή τους εξαρτάται μόνο από τις δραστηριότητες και τα αποτελέσματα του ΑΔΜΗΕ και όχι της ΔΕΗ. Επιτρέπεται το οικονομικό όφελος σε όσους συμμετέχουν σε ασφαλιστικούς οργανισμούς της ΔΕΗ.(Μήπως είναι φωτογραφική η διάταξη;).
13. Άρθρο 106. παρ. 1,2.
Ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει Εποπτικό Συμβούλιο υπεύθυνο για τη λήψη αποφάσεων που έχουν σχέση με την αξία των πάγιων στοιχείων, το επίπεδο χρηματοδότησης και δανεισμού του ΑΔΜΗΕ και το ύψος των μερισμάτων. Δεν έχει αρμοδιότητα στην καθημερινή λειτουργία του ΑΔΜΗΕ. Το Εποπ. Συμβ. αποτελείται από 7 άτομα, τα οποία διορίζει η Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΑΔΜΗΕ ως εξής :
4 μέλη από τους μετόχους του ΑΔΜΗΕ (εάν αλλάξει η μετοχική σύνθεση εις βάρος της ΔΕΗ τι θα συμβεί;), 2 μέλη από το Ελληνικό Δημόσιο, 1 μέλος εκ του μόνιμου προσωπικού του ΑΔΜΗΕ (πως θα γίνεται η επιλογή;).
14. Άρθρο 107. παρ. 2, 3.
Το Εποπτικό Συμβούλιο διορίζει τον Υπεύθυνο Συμμόρφωσης μετά από έγκριση της ΡΑΕ. Ο Υπεύθυνος Συμμόρφωσης μπορεί να είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο (μπορεί να είναι και άλλη εταιρεία;), όπου θα είναι αρμόδιος ουσιαστικά για τα πάντα, όσον αφορά την εύρυθμη λειτουργία του ΑΔΜΗΕ και δίνει αναφορά πάντα στη ΡΑΕ.
15. Άρθρο 108. παρ. 7, 8.
Όταν η ΡΑΕ διαπιστώσει ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν υλοποιεί της επενδύσεις του δεκαετές προγράμματος εντός 3 ετών, η ΡΑΕ λαμβάνει τα ακόλουθα μέτρα :
α) Υποχρεώνει τον ΑΔΜΗΕ να προβεί σε αύξηση κεφαλαίου για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων, επιτρέποντας σε ανεξάρτητους επενδυτές να μπουν στο εταιρικό κεφάλαιο. Ο επενδυτής έχει το δικαίωμα να κατασκευάσει τα πάγια στοιχεία και να αναλάβει τη λειτουργία και τη διαχείριση των στοιχείων της επένδυσης.
Αυτό σημαίνει πρακτικά περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό ποσοστό.
16. Άρθρο 110. παρ. 6.
Επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου δεν δικαιούνται σε καμία περίπτωση να αποκτούν τον έλεγχο ή να ασκούν οπουδήποτε δικαίωμα άμεσα ή έμμεσα επί διαχωρισμένων Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Άρα δεν μπορεί να υπάρξει κοινώς Στρατηγικός Επενδυτής με τη μητρική εταιρεία, αλλά ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχεται από θεσμικούς επενδυτές και τράπεζες.
17. Άρθρο 111. παρ. 1.
Η ΡΑΕ δικαιούται να διορίζει τρίτο πρόσωπο ως ανεξάρτητο διαχειριστή συστήματος, εάν ο ΑΔΜΗΕ μεροληπτεί υπέρ της ΔΕΗ. Ο ΑΔΜΗΕ διατηρεί την κυριότητα του ΕΣΜΗΕ.
18. Άρθρο 117. 1, 3.
Με την ολοκλήρωση του ΑΔΜΗΕ ο ΔΕΣΜΗΕ μετονομάζεται σε ΛΑΓΗΕ (Λειτουργό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας), όπου ανήκει 100% στο Δημόσιο, αλλά με απόφαση των οικείων υπουργών μπορεί το Δημόσιο να περιορίζει το ποσοστό συμμετοχής του.
19. Άρθρο 119. παρ. 2, 3.
Στο προσωπικό του ΛΑΓΗΕ εφαρμόζονται οι διατάξεις για το προσωπικό του ΔΕΣΜΗΕ που μεταφέρεται στον ΑΔΜΗΕ. Για 5 χρόνια δύναται ο ΛΑΓΗΕ να απασχολεί προσωπικό του ΑΔΜΗΕ, έως ότου δημιουργήσει της αντίστοιχες δικές του υπηρεσίες. Το μισθολογικό κόστος για εργασιακά και ασφαλιστικά βαρύνει τον ΛΑΓΗΕ.
20. Άρθρο 121.
Με απόφαση του ΑΔΜΗΕ συστήνεται Συμβουλευτική Επιτροπή με σκοπό τη λειτουργία και τη διαφάνεια του ΕΣΜΗΕ. Αποτελείται από 10 άτομα, στα οποία μετέχουν εκπρόσωποι του ΕΣΜΗΕ και ΕΔΔΗΕ, καθώς και ενώσεις των αντίστοιχων χρηστών. Η τελική έγκριση γίνεται από τη ΡΑΕ. Η Συμβουλευτική Επιτροπή θα διαχειρίζεται και τους Υδροηλεκτρικούς σταθμούς. Είναι πλέον φανερό ότι οι ιδιώτες ανταγωνιστές της ΔΕΗ μπαίνουν στη διαχείριση των ΥΗΣ.
21. Άρθρο 122. παρ. 1, 2.
Η κυριότητα του Δικτύου Διανομής ανήκει στη ΔΕΗ όπως και κάθε μελλοντική επέκτασή του. Οι όροι και οι περιορισμοί της άδειας καθορίζονται από τη ΡΑΕ.
22. Άρθρο 123. παρ. 1, 6.
Σε 8 μήνες από την ισχύ του νόμου η ΔΕΗ υποχρεούται να προβεί σε νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό της Γ.Δ. Διανομής, με την επωνυμία ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας). Η ΔΕΗ έχει δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη του ΔΕΔΔΗΕ λόγω ιδιοκτησίας των μετοχών του.
23. Άρθρο 124. παρ. 1, 6, 8, 11.
Τα μέλη του Δ.Σ. και των Διοικητικών οργάνων δεν πρέπει να έχουν καμία σχέση (επαγγελματική ή οικονομική) με Ελληνική επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην προμήθεια, παραγωγή και μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου (δηλαδή ξένες επιχειρήσεις επιτρέπεται; και τι σημαίνει αυτό;).
Η ΔΕΗ εγκρίνει τον ετήσιο προϋπολογισμό του ΔΕΔΔΗΕ και το επίπεδο δανεισμού του. Η ΔΕΗ δεν παρεμβαίνει στην καθημερινή δραστηριότητα του ΔΕΔΔΗΕ στο βαθμό που αυτή δεν υπερβαίνει τους όρους του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του.
Εντός 2 μηνών διορίζεται από το Δ.Σ. του ΔΕΔΔΗΕ ο Υπεύθυνος Συμμόρφωσης μετά από έγκριση της ΡΑΕ.
24. Άρθρο 125.
Το προσωπικό της Γ.Δ. Διανομής και της Δ.Δ.Νήσων καθώς και προσωπικό από τις επιτελικές υπηρεσίες της ΔΕΗ (πλην του ΚΔΕΠ), μεταφέρεται την 31-12-11 στον ΔΕΔΔΗΕ με βάση το Π.Δ. 178/2002 και διατηρούνται σε ισχύ όλα τα προβλεπόμενα σχετικά με τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε νόμο, σε ΕΣΣΕ, στον ΚΚΠ/ΔΕΗ και δεν επιτρέπεται συνέπεια των παραπάνω βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας. Επίσης μεταφέρονται ακριβώς το ίδιο και οι προσληφθέντες τη προκήρυξης 1/2007. Η ΔΕΗ θα παρέχει για 5 χρόνια στον ΔΕΔΔΗΕ τις υπηρεσίες υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων και νομικής υποστήριξης έναντι ανταλλάγματος που θα καλύπτει το κόστος παροχής.
25. Άρθρο 126. παρ. 1.
Ο ΔΕΔΔΗΕ υποχρεούται σε 3 μήνες από την απόσχισή του να λάβει την άδεια διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, όπου καλύπτει κάθε μελλοντική επέκτασή του.
26. Άρθρο 127. παρ. 5.
Για την παραχώρηση της διαχείρισης του Δικτύου ο ΔΕΔΔΗΕ καταβάλει ετήσιο αντάλλαγμα στη ΔΕΗ μετά από έγκριση της ΡΑΕ.
27. Άρθρο 131. παρ. 5, 8.
Η ΡΑΕ δύναται με απόφασή της να καταστήσει ένα Δίκτυο ως Κλειστό Δίκτυο Διανομής, εάν διανέμει ηλεκτρ. ενέργεια σε γεωγραφικά περιορισμένο βιομηχανικό ή εμπορικό ή κοινόχρηστο χώρο και το οποίο δεν εφοδιάζει οικιακούς καταναλωτές, πλην εκείνων που έχουν εργασιακή σχέση με τον κύριο του Δικτύου. Το κλειστό Δίκτυο δεν ανήκει στον ΔΕΔΔΗΕ. (υπάρχει κίνδυνος για πολλά αυτόνομα Δίκτυα σε ΒΙΠΕ με σημαντικές απώλειες για τη ΔΕΗ).
28. Άρθρο 140. παρ. 3.
Η ΡΑΕ εγκρίνει, μετά από εισήγηση του ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, τα τιμολόγια χρήσης και σύνδεσης των εθνικών Δικτύων.
28. Άρθρο 193.
Απαγορεύονται οι αποσπάσεις προσωπικού της ΔΕΗ και των θυγατρικών της από τη δημοσίευση του Νόμου, σε υπηρεσίες του Δημοσίου εκτός του ΥΠΕΚΑ (για να βολεύουμε τα δικά μας παιδιά;), όπως επίσης και στα υπουργικά γραφεία για να βολεύουν τον κομματικό τους στρατό. Επίσης αίρονται όλες οι υφιστάμενες αποσπάσεις από 31-12-11, πλην του ΥΠΕΚΑ (για να μη θιγούν οι φίλοι του κ. Παπακωνσταντίνου;).
29. Άρθρο 196. Παρ. 16.
Η ασφαλιστική περιουσία μας με βάση το άρθρο 34 του ν. 2773/98 εξακολουθεί να ισχύει, αλλά θα καταμερισθεί αναλογικά στις Θυγατρικές με βάση τη νέα αναλογιστική μελέτη που θα συνταχθεί εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου από την εθνική αναλογιστική αρχή και θα επικυρωθεί από το Δ.Σ. της ΔΕΗ Α.Ε.
Όλοι καταλαβαίνουμε τι περιουσία και τι ασφαλιστικό θα προκύψει για τους εργαζόμενους.
Συμπέρασμα :
• Η ΡΑΕ γίνεται πανίσχυρη και ουσιαστικά το απόλυτο αφεντικό στο χώρο της ενέργειας και δεν ελέγχεται από κανένα υπουργείο παρά μόνο στον τυπικό κοινοβουλευτικό έλεγχο. Όλοι γνωρίζουμε ότι η ΡΑΕ, όπως έχει αποδείξει έως τώρα, αποτελεί στην ουσία το μακρύ Δόρυ των ανταγωνιστών της ΔΕΗ.
Ανά πάσα στιγμή μπορεί να διαλύσει μια επιχείρηση και ταυτόχρονα να αυθαιρετεί.
Θα ανεχθούμε μια ανεξέλεγκτη ΡΑΕ;
• Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ δεν αναφέρεται πουθενά ότι θα καλύπτει με τις ΕΣΣΕ το προσωπικό των θυγατρικών εταιρειών και όλες τις άλλες καλύψεις που παρέχει στο προσωπικό της. Είναι άραγε ένα σχέδιο διάλυσης της; και τι κάνουμε;
• Εκπρόσωποι των εργαζομένων στα συλλογικά όργανα των θυγατρικών (πλην Εποπτικού Συμβουλίου) ανάλογα της μητρικής εταιρείας, δεν υπάρχουν. Θα το αφήσουμε έτσι;
• Η ασφαλιστική μας περιουσία επί της ουσίας αμφισβητείτε με τη συγκεκριμένη διάταξη και εμείς αναπαυόμαστε στις δάφνες του εφεξής.
• Η Υδροηλεκτρική μας Παραγωγή επί της ουσίας χάνεται από τη ΔΕΗ, με τεράστιες συνέπειες για τα κέρδη της επιχείρησης.
• Η Γ.Δ.Μεταφοράς μετοχοποιείτε-ιδιωτικοποιείται.
• Τα κλειστά Δίκτυα Διανομής θα επιφέρουν πλήγμα για τη ΔΕΗ και για το Δίκτυό της, μέσω της σταδιακής απόσχισης βιομηχανικών περιοχών, όπως ο ΔΔΑΑ.
Ο Νόμος αυτός θα απορυθμίσει και θα διαλύσει τη ΔΕΗ, με τραγικά επακόλουθα για τους εργαζόμενους.
Έχει στοχοποιήσει τη διάλυση της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ και της εύρυθμης λειτουργία της.
Ας όψωντε αυτοί που πρωταγωνίστησαν και βιάστηκαν να διαμελίσουν τη ΔΕΗ μέσω του όψιμου ενδιαφέροντος να εφαρμόσουν την οδηγία 72/2009. Παρότι δεν συμφωνήσαμε, από θέση ευθύνης Θα αγωνιστούμε μαζί με τη ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ να υλοποιηθούν οι αποφάσεις της πλειοψηφίας του συνεδρίου και οι δεσμεύσεις της Κυβέρνησης (ΥΠΕΚΑ), της Διοίκησης της ΔΕΗ (Α. Ζερβός) και των εκπροσώπων των εργαζομένων στο Δ.Σ. της ΔΕΗ.
Τώρα ήρθε η σειρά να κάνει το ίδιο και να συνεχίσει το «θεάρεστο» έργο του στην πάλαι ποτέ κραταιά Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού, δια του διαμελισμού και του ξεπουλήματός της, μέσω ενός κατάπτυστου Nόμου που ψήφησε η βουλή άρον άρον, στο όνομα της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας στη χώρα μας, προφανώς γιατί βιάζεται να ικανοποίηση τους πάτρωνές του.
Ένας Νόμος που θα ήταν χρήσιμο να δούμε τι περιλαμβάνει και να θίξουμε τα κακώς κείμενά του και τις πολλές ασάφειες που περικλείει.
Παραθέτουμε παρακάτω όλα τα βασικά άρθρα του Νόμου όπως έχει ψηφιστεί από τη βουλή την Τετάρτη 3-8-2011. :
1. Άρθρο 17. παρ. 1.
Η ΡΑΕ καθορίζει με απόφασή της τα Κλειστά Δίκτυα Διανομής μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου Διαχειριστή.
2. Άρθρο 18. παρ. 4.
Η ΡΑΕ μπορεί με απόφασή της να αναθέτει σε άλλον Διαχειριστή Συστήματος της αρμοδιότητες του ΔΕΣΜΗΕ (ΑΔΜΗΕ), εάν κρίνει ότι μεροληπτεί υπέρ της ΔΕΗ. Άραγε με ποία κριτήρια θα το κάνει αυτό, όταν είναι γνωστή η «αντικειμενικότητά» της;
3. Άρθρο 22. παρ. 1β.
Η ΡΑΕ παρακολουθεί και εποπτεύει τα ποσοστά τιμολογίων των οικιακών καταναλωτών όσον αφορά, την αλλαγή προμηθευτή, τη διακοπή παροχής και της παροχές συντήρησης. Πού είναι η ελεύθερη αγορά και η εύρυθμη λειτουργία της;
4. Άρθρο 36. παρ. 6.
Η ΡΑΕ έχει το δικαίωμα να ανακαλεί της άδειες κυριότητας που δίνει (π.χ. του Δικτύου) και να επιβάλει πρόστιμα εάν κατά τη γνώμη της κρίνει ότι δεν τηρείται η αμεροληψία με βάση τη νομοθεσία.
5. Άρθρο 55. παρ. 3,4.
Υπάρχει ασάφεια ως προς τον καθορισμό των ΥΚΩ με πολύ πιθανή την εις βάρος μεταχείριση της ΔΕΗ.
6. Άρθρο 57. παρ. 1,2.
Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου.
Η ΔΕΗ λόγω μεγαλύτερου μεριδίου στην αγορά είναι υποχρεωμένη να προμηθεύει πελάτη για 3 μήνες, εάν ο πελάτης μένει χωρίς ρεύμα λόγω υπαιτιότητας του προμηθευτή του, όπως επίσης εάν δε βρει πελάτη είναι υποχρεωμένη να του παρέχει ρεύμα. Δηλαδή η ΔΕΗ θα πληρώνει τα «λάθη» ή της εσκεμμένες παραλήψεις των ανταγωνιστών της;
7. Άρθρο 58. παρ. 1.
Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας.
Πάλι η ΔΕΗ θα είναι υποχρεωμένη να προμηθεύει οικ. καταναλωτές και μικρές επιχειρήσεις (έως 25ΚVA) λόγω αδράνειάς τους ή μη συμφέρουσες τιμές στην απελευθερωμένη αγορά. Δεν πρέπει να έχει μια μορφή επιδότησης για αυτή την υπηρεσία; όταν όλοι γνωρίζουμε πως θα λειτουργεί η αγορά;
8. Άρθρο 96. παρ. 2 ββ, η.
Ο Διαχειριστής του Συστήματος δίνει προτεραιότητα στις εγκαταστάσεις παραγωγής από ΑΠΕ και στους συμπαραγωγούς και από εγχώρια καύσιμα (βλέπε λιγνίτες) μόνο 15% της συνολικής ποσότητας πρωτογενούς ενέργειας που είναι αναγκαία για την παραγωγή που καταναλώνεται σε ένα έτος. Ουσιαστικά οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ θα έχουν τον πρώτο λόγο στην παραγωγή.
Με τους Κώδικες του Συστήματος ρυθμίζονται και ο τρόπος διαχείρισης των Υδροηλεκτρικών Σταθμών, όπου περνάει στην Συμβουλευτική Επιτροπή του ΑΔΜΗΕ, στην οποία για το συγκεκριμένο λόγο συμμετέχουν και τα αρμόδια όργανα που είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση των υδάτων με βάση τον ν.3199/2003.
Η ΔΕΗ χάνει επί της ουσίας των έλεγχο των νερών.
9. Άρθρο 97. παρ. 4, 5.
Η ΑΔΜΗΕ πρέπει να πάρει πιστοποίηση έως 3-3-2012. Τελεί πάντα υπό τον άμεσο ή έμμεσο έλεγχο του Δημοσίου. Οποιαδήποτε μετοχική μεταβολή γίνεται, η Διοίκηση της Εταιρείας θα ασκείται πάντα κατά πλειοψηφία από μέλη που θα διορίζονται από το Δημόσιο ή και ότι η λήψη μείζονος σημασίας αποφάσεων γίνονται μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου. Το προσωπικό ποίος θα το διοικεί; Είναι θέμα μείζονος σημασίας ή όχι;
10. Άρθρο 98. παρ. 4.
Η ΔΕΗ θα συμμετέχει στα κέρδη του ΑΔΜΗΕ λόγω ιδιοκτησίας των μετοχών του.
11. Άρθρο 102, 103, 104.
Αφορά το προσωπικό σε ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΜΗΕ.
Το προσωπικό που μεταφέρεται από τη Γ.Δ.Μεταφοράς και τις επιτελικές υπηρεσίες της ΔΕΗ καθώς και οι προσληφθέντες της προκήρυξης 1/2007 στον ΑΔΜΗΕ με βάση το Π.Δ. 178/2002 και παραμένουν σε ισχύ όλα τα προβλεπόμενα σχετικά με τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε νόμο, σε ΕΣΣΕ, ΚΚΠ/ΔΕΗ, και των εν γένει υφιστάμενων υπηρεσιακών ρυθμίσεων στη ΔΕΗ.
Αναγνωρίζονται πλήρως η προϋπηρεσία που είχαν στη ΔΕΗ για όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτή και δεν επιτρέπεται βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας. Απαγορεύεται επίσης η μετακίνηση προσωπικού του ΑΔΜΗΕ από και προς τη ΔΕΗ.
Το προσωπικό του πρώην ΔΕΣΜΗΕ, που δεν ανήκει στη ΔΕΗ μεταφέρεται με τα ίδια δικαιώματα που είχε εκεί και προσαρμόζεται σταδιακά με το νέο ΚΚΠ του ΑΔΜΗΕ. Για το προσωπικό που ήταν αποσπασμένο από τη ΔΕΗ στο ΔΕΣΜΗΕ ισχύουν ότι και για το προσωπικό της Γ.Δ.Μεταφοράς.
12. Άρθρο 105. παρ. 4, 6.
Η πλειοψηφία των μελών του Δ.Σ. του ΑΔΜΗΕ με εκτελεστικές αρμοδιότητες δεν πρέπει να κατείχαν καμία επαγγελματική σχέση με τη ΔΕΗ πριν 3 χρόνια, με εξαίρεση τη δραστηριότητα της Μεταφοράς της ΔΕΗ (γιατί άραγε;). Τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. με εκτελεστικές αρμοδιότητες να μην κατείχαν επαγγελματική σχέση πριν 6 μήνες.
Για τους υπαλλήλους και τα μέλη του Δ.Σ. η αμοιβή τους εξαρτάται μόνο από τις δραστηριότητες και τα αποτελέσματα του ΑΔΜΗΕ και όχι της ΔΕΗ. Επιτρέπεται το οικονομικό όφελος σε όσους συμμετέχουν σε ασφαλιστικούς οργανισμούς της ΔΕΗ.(Μήπως είναι φωτογραφική η διάταξη;).
13. Άρθρο 106. παρ. 1,2.
Ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει Εποπτικό Συμβούλιο υπεύθυνο για τη λήψη αποφάσεων που έχουν σχέση με την αξία των πάγιων στοιχείων, το επίπεδο χρηματοδότησης και δανεισμού του ΑΔΜΗΕ και το ύψος των μερισμάτων. Δεν έχει αρμοδιότητα στην καθημερινή λειτουργία του ΑΔΜΗΕ. Το Εποπ. Συμβ. αποτελείται από 7 άτομα, τα οποία διορίζει η Γενική Συνέλευση των μετόχων του ΑΔΜΗΕ ως εξής :
4 μέλη από τους μετόχους του ΑΔΜΗΕ (εάν αλλάξει η μετοχική σύνθεση εις βάρος της ΔΕΗ τι θα συμβεί;), 2 μέλη από το Ελληνικό Δημόσιο, 1 μέλος εκ του μόνιμου προσωπικού του ΑΔΜΗΕ (πως θα γίνεται η επιλογή;).
14. Άρθρο 107. παρ. 2, 3.
Το Εποπτικό Συμβούλιο διορίζει τον Υπεύθυνο Συμμόρφωσης μετά από έγκριση της ΡΑΕ. Ο Υπεύθυνος Συμμόρφωσης μπορεί να είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο (μπορεί να είναι και άλλη εταιρεία;), όπου θα είναι αρμόδιος ουσιαστικά για τα πάντα, όσον αφορά την εύρυθμη λειτουργία του ΑΔΜΗΕ και δίνει αναφορά πάντα στη ΡΑΕ.
15. Άρθρο 108. παρ. 7, 8.
Όταν η ΡΑΕ διαπιστώσει ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν υλοποιεί της επενδύσεις του δεκαετές προγράμματος εντός 3 ετών, η ΡΑΕ λαμβάνει τα ακόλουθα μέτρα :
α) Υποχρεώνει τον ΑΔΜΗΕ να προβεί σε αύξηση κεφαλαίου για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων, επιτρέποντας σε ανεξάρτητους επενδυτές να μπουν στο εταιρικό κεφάλαιο. Ο επενδυτής έχει το δικαίωμα να κατασκευάσει τα πάγια στοιχεία και να αναλάβει τη λειτουργία και τη διαχείριση των στοιχείων της επένδυσης.
Αυτό σημαίνει πρακτικά περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, χωρίς να γνωρίζουμε το τελικό ποσοστό.
16. Άρθρο 110. παρ. 6.
Επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου δεν δικαιούνται σε καμία περίπτωση να αποκτούν τον έλεγχο ή να ασκούν οπουδήποτε δικαίωμα άμεσα ή έμμεσα επί διαχωρισμένων Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Άρα δεν μπορεί να υπάρξει κοινώς Στρατηγικός Επενδυτής με τη μητρική εταιρεία, αλλά ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχεται από θεσμικούς επενδυτές και τράπεζες.
17. Άρθρο 111. παρ. 1.
Η ΡΑΕ δικαιούται να διορίζει τρίτο πρόσωπο ως ανεξάρτητο διαχειριστή συστήματος, εάν ο ΑΔΜΗΕ μεροληπτεί υπέρ της ΔΕΗ. Ο ΑΔΜΗΕ διατηρεί την κυριότητα του ΕΣΜΗΕ.
18. Άρθρο 117. 1, 3.
Με την ολοκλήρωση του ΑΔΜΗΕ ο ΔΕΣΜΗΕ μετονομάζεται σε ΛΑΓΗΕ (Λειτουργό της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας), όπου ανήκει 100% στο Δημόσιο, αλλά με απόφαση των οικείων υπουργών μπορεί το Δημόσιο να περιορίζει το ποσοστό συμμετοχής του.
19. Άρθρο 119. παρ. 2, 3.
Στο προσωπικό του ΛΑΓΗΕ εφαρμόζονται οι διατάξεις για το προσωπικό του ΔΕΣΜΗΕ που μεταφέρεται στον ΑΔΜΗΕ. Για 5 χρόνια δύναται ο ΛΑΓΗΕ να απασχολεί προσωπικό του ΑΔΜΗΕ, έως ότου δημιουργήσει της αντίστοιχες δικές του υπηρεσίες. Το μισθολογικό κόστος για εργασιακά και ασφαλιστικά βαρύνει τον ΛΑΓΗΕ.
20. Άρθρο 121.
Με απόφαση του ΑΔΜΗΕ συστήνεται Συμβουλευτική Επιτροπή με σκοπό τη λειτουργία και τη διαφάνεια του ΕΣΜΗΕ. Αποτελείται από 10 άτομα, στα οποία μετέχουν εκπρόσωποι του ΕΣΜΗΕ και ΕΔΔΗΕ, καθώς και ενώσεις των αντίστοιχων χρηστών. Η τελική έγκριση γίνεται από τη ΡΑΕ. Η Συμβουλευτική Επιτροπή θα διαχειρίζεται και τους Υδροηλεκτρικούς σταθμούς. Είναι πλέον φανερό ότι οι ιδιώτες ανταγωνιστές της ΔΕΗ μπαίνουν στη διαχείριση των ΥΗΣ.
21. Άρθρο 122. παρ. 1, 2.
Η κυριότητα του Δικτύου Διανομής ανήκει στη ΔΕΗ όπως και κάθε μελλοντική επέκτασή του. Οι όροι και οι περιορισμοί της άδειας καθορίζονται από τη ΡΑΕ.
22. Άρθρο 123. παρ. 1, 6.
Σε 8 μήνες από την ισχύ του νόμου η ΔΕΗ υποχρεούται να προβεί σε νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό της Γ.Δ. Διανομής, με την επωνυμία ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας). Η ΔΕΗ έχει δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη του ΔΕΔΔΗΕ λόγω ιδιοκτησίας των μετοχών του.
23. Άρθρο 124. παρ. 1, 6, 8, 11.
Τα μέλη του Δ.Σ. και των Διοικητικών οργάνων δεν πρέπει να έχουν καμία σχέση (επαγγελματική ή οικονομική) με Ελληνική επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην προμήθεια, παραγωγή και μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου (δηλαδή ξένες επιχειρήσεις επιτρέπεται; και τι σημαίνει αυτό;).
Η ΔΕΗ εγκρίνει τον ετήσιο προϋπολογισμό του ΔΕΔΔΗΕ και το επίπεδο δανεισμού του. Η ΔΕΗ δεν παρεμβαίνει στην καθημερινή δραστηριότητα του ΔΕΔΔΗΕ στο βαθμό που αυτή δεν υπερβαίνει τους όρους του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του.
Εντός 2 μηνών διορίζεται από το Δ.Σ. του ΔΕΔΔΗΕ ο Υπεύθυνος Συμμόρφωσης μετά από έγκριση της ΡΑΕ.
24. Άρθρο 125.
Το προσωπικό της Γ.Δ. Διανομής και της Δ.Δ.Νήσων καθώς και προσωπικό από τις επιτελικές υπηρεσίες της ΔΕΗ (πλην του ΚΔΕΠ), μεταφέρεται την 31-12-11 στον ΔΕΔΔΗΕ με βάση το Π.Δ. 178/2002 και διατηρούνται σε ισχύ όλα τα προβλεπόμενα σχετικά με τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε νόμο, σε ΕΣΣΕ, στον ΚΚΠ/ΔΕΗ και δεν επιτρέπεται συνέπεια των παραπάνω βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας. Επίσης μεταφέρονται ακριβώς το ίδιο και οι προσληφθέντες τη προκήρυξης 1/2007. Η ΔΕΗ θα παρέχει για 5 χρόνια στον ΔΕΔΔΗΕ τις υπηρεσίες υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων και νομικής υποστήριξης έναντι ανταλλάγματος που θα καλύπτει το κόστος παροχής.
25. Άρθρο 126. παρ. 1.
Ο ΔΕΔΔΗΕ υποχρεούται σε 3 μήνες από την απόσχισή του να λάβει την άδεια διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, όπου καλύπτει κάθε μελλοντική επέκτασή του.
26. Άρθρο 127. παρ. 5.
Για την παραχώρηση της διαχείρισης του Δικτύου ο ΔΕΔΔΗΕ καταβάλει ετήσιο αντάλλαγμα στη ΔΕΗ μετά από έγκριση της ΡΑΕ.
27. Άρθρο 131. παρ. 5, 8.
Η ΡΑΕ δύναται με απόφασή της να καταστήσει ένα Δίκτυο ως Κλειστό Δίκτυο Διανομής, εάν διανέμει ηλεκτρ. ενέργεια σε γεωγραφικά περιορισμένο βιομηχανικό ή εμπορικό ή κοινόχρηστο χώρο και το οποίο δεν εφοδιάζει οικιακούς καταναλωτές, πλην εκείνων που έχουν εργασιακή σχέση με τον κύριο του Δικτύου. Το κλειστό Δίκτυο δεν ανήκει στον ΔΕΔΔΗΕ. (υπάρχει κίνδυνος για πολλά αυτόνομα Δίκτυα σε ΒΙΠΕ με σημαντικές απώλειες για τη ΔΕΗ).
28. Άρθρο 140. παρ. 3.
Η ΡΑΕ εγκρίνει, μετά από εισήγηση του ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ, τα τιμολόγια χρήσης και σύνδεσης των εθνικών Δικτύων.
28. Άρθρο 193.
Απαγορεύονται οι αποσπάσεις προσωπικού της ΔΕΗ και των θυγατρικών της από τη δημοσίευση του Νόμου, σε υπηρεσίες του Δημοσίου εκτός του ΥΠΕΚΑ (για να βολεύουμε τα δικά μας παιδιά;), όπως επίσης και στα υπουργικά γραφεία για να βολεύουν τον κομματικό τους στρατό. Επίσης αίρονται όλες οι υφιστάμενες αποσπάσεις από 31-12-11, πλην του ΥΠΕΚΑ (για να μη θιγούν οι φίλοι του κ. Παπακωνσταντίνου;).
29. Άρθρο 196. Παρ. 16.
Η ασφαλιστική περιουσία μας με βάση το άρθρο 34 του ν. 2773/98 εξακολουθεί να ισχύει, αλλά θα καταμερισθεί αναλογικά στις Θυγατρικές με βάση τη νέα αναλογιστική μελέτη που θα συνταχθεί εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου από την εθνική αναλογιστική αρχή και θα επικυρωθεί από το Δ.Σ. της ΔΕΗ Α.Ε.
Όλοι καταλαβαίνουμε τι περιουσία και τι ασφαλιστικό θα προκύψει για τους εργαζόμενους.
Συμπέρασμα :
• Η ΡΑΕ γίνεται πανίσχυρη και ουσιαστικά το απόλυτο αφεντικό στο χώρο της ενέργειας και δεν ελέγχεται από κανένα υπουργείο παρά μόνο στον τυπικό κοινοβουλευτικό έλεγχο. Όλοι γνωρίζουμε ότι η ΡΑΕ, όπως έχει αποδείξει έως τώρα, αποτελεί στην ουσία το μακρύ Δόρυ των ανταγωνιστών της ΔΕΗ.
Ανά πάσα στιγμή μπορεί να διαλύσει μια επιχείρηση και ταυτόχρονα να αυθαιρετεί.
Θα ανεχθούμε μια ανεξέλεγκτη ΡΑΕ;
• Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ δεν αναφέρεται πουθενά ότι θα καλύπτει με τις ΕΣΣΕ το προσωπικό των θυγατρικών εταιρειών και όλες τις άλλες καλύψεις που παρέχει στο προσωπικό της. Είναι άραγε ένα σχέδιο διάλυσης της; και τι κάνουμε;
• Εκπρόσωποι των εργαζομένων στα συλλογικά όργανα των θυγατρικών (πλην Εποπτικού Συμβουλίου) ανάλογα της μητρικής εταιρείας, δεν υπάρχουν. Θα το αφήσουμε έτσι;
• Η ασφαλιστική μας περιουσία επί της ουσίας αμφισβητείτε με τη συγκεκριμένη διάταξη και εμείς αναπαυόμαστε στις δάφνες του εφεξής.
• Η Υδροηλεκτρική μας Παραγωγή επί της ουσίας χάνεται από τη ΔΕΗ, με τεράστιες συνέπειες για τα κέρδη της επιχείρησης.
• Η Γ.Δ.Μεταφοράς μετοχοποιείτε-ιδιωτικοποιείται.
• Τα κλειστά Δίκτυα Διανομής θα επιφέρουν πλήγμα για τη ΔΕΗ και για το Δίκτυό της, μέσω της σταδιακής απόσχισης βιομηχανικών περιοχών, όπως ο ΔΔΑΑ.
Ο Νόμος αυτός θα απορυθμίσει και θα διαλύσει τη ΔΕΗ, με τραγικά επακόλουθα για τους εργαζόμενους.
Έχει στοχοποιήσει τη διάλυση της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ και της εύρυθμης λειτουργία της.
Ας όψωντε αυτοί που πρωταγωνίστησαν και βιάστηκαν να διαμελίσουν τη ΔΕΗ μέσω του όψιμου ενδιαφέροντος να εφαρμόσουν την οδηγία 72/2009. Παρότι δεν συμφωνήσαμε, από θέση ευθύνης Θα αγωνιστούμε μαζί με τη ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ να υλοποιηθούν οι αποφάσεις της πλειοψηφίας του συνεδρίου και οι δεσμεύσεις της Κυβέρνησης (ΥΠΕΚΑ), της Διοίκησης της ΔΕΗ (Α. Ζερβός) και των εκπροσώπων των εργαζομένων στο Δ.Σ. της ΔΕΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου