http://energypress.gr/
"Κλείδωσε" και με την έγκριση της τρόικας η πώληση του 100% των ηλεκτρικών δικτύων (ΑΔΜΗΕ), το 66% των οποίων θα αγορασθεί από στρατηγικό επενδυτή, και το 34% από το Δημόσιο, με το διαγωνισμό να προκηρύσσεται στις αρχές Δεκεμβρίου. Παραμένει ωστόσο το αγκάθι από πού θα βρει κεφάλαια το Δημόσιο για να αγοράσει αυτό το 34%. Σύμφωνα λοιπόν με πρόταση που διατυπώθηκε σε χθεσινή συνάντηση που είχε με την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας (σσ: το συγκεκριμένο έχει σαν βασικό του αντικείμενο την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ), ως μοναδική λύση προκρίνεται ένα είδος συμψηφισμού. Τι σημαίνει αυτό; Να συμψηφίσει για παράδειγμα το Δημόσιο το ποσό που θα χρωστά στη ΔΕΗ για την αγορά του 34% με τη δική της υποχρέωση να καταβάλει ετήσιο τέλος λιγνίτη, ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της, με το οποίο καλύπτονται οι ανάγκες των ΑΠΕ. Το σκεπτικό της συγκεκριμένης πρότασης είναι το Δημόσιο να «εξοφλήσει» σταδιακά τη ΔΕΗ, επιτρέποντάς της να μην καταβάλει τέλος λιγνίτη για χρημαγτικό ποσό ίσο με αυτό που θα κριθεί ότι αντιστοιχεί στο 34%, για όσο διάστημα χρειαστεί. Είναι ασαφές αν η πρόταση αυτή μπορεί νομικά να «περπατήσει». Δεδομένου ωστόσο ότι η αδυναμία καταβολής κεφαλαίων από το Δημόσιο είναι πασιφανής, εφόσον αυτή καλυφθεί με έναν τέτοιου είδους συμψηφισμό, θα χρειαστεί να γίνει νομοθετική παρέμβαση, ενώ θα απαιτηθεί πιθανότατα και η έγκρισή της ΡΑΕ. Όλες αυτές οι διαδικασίες, μαζί με τις υπόλοιπες προετοιμασίες για την προκήρυξη του διαγωνισμού (επεξεργασία από τους συμβούλους κ.ά.), θα διαρκέσουν ένα εύλογο διάστημα, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Το πλάνο επομένως είναι η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% του ΑΔΜΗΕ να προκηρυχθεί γύρω στις αρχές Δεκεμβρίου. Στη χθεσινή πάντως συνάντηση του ΥΠΕΚΑ με το τεχνικό κλιμάκιο των δανειστών, «κλείδωσε» η λύση για πώληση του 100%, ενώ για μια ακόμη φορά έγινε σαφές ότι το αρχικό πλάνο που είχε ανακοινώσει το ΥΠΕΚΑ (το οποίο μάλιστα τον περασμένο Ιούλιο είχε πάρει και την... έγκριση του υπουργικού συμβουλίου) είναι περίπλοκο, και δεν «περπατάει». Τι προέβλεπε; Να πουληθεί στο στρατηγικό επενδυτή το 49% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου με ταυτόχρονη ανάληψη από τον ίδιο του μάνατζμεντ, και σε δεύτερη φάση, να εξαγοράσει ένα επιπλέον ποσοστό 2%, φτάνοντας στο 51%. Έσοδα Στο ερώτημα που θα πάνε τα έσοδα από την πώληση του ΑΔΜΗΕ, ίσως ένα μεγάλο κομμάτι κατευθυνθεί στην εξυπηρέτηση του δανεισμού της ΔΕΗ, ένα άλλο στους μετόχους της επιχείρησης (εκτός από το Δημόσιο που κατέχει το 51% υπάρχουν τα ξένα funds, το ασφαλιστικό ταμείο των εργαζομένων), και ένα τρίτο πιθανότατα στη χρηματοδότηση της «Πτολεμαΐδας V». Ενδιαφερόμενοι Πολύς λόγος έχει γίνει και για τους πιθανούς «μνηστήρες» του ΑΔΜΗΕ. Πράγματι πριν από ένα και πλέον χρόνο είχε εκφραστεί έντονο ενδιαφέρον από την εταιρεία που ελέγχει τα δίκτυα της Κίνας (State Grid Corporation of China). Σήμερα πάντως στελέχη της ενεργειακής αγοράς εκτιμούν ότι πιο πιθανό είναι να εμφανιστούν για τον ΑΔΜΗΕ διαχειριστές δικτύων της Δ. Ευρώπης, παρά Κινέζοι. Τέτοιοι θα μπορούσαν να είναι από την ιταλική Terna, πιθανώς διαχειριστές από τη Β. Ευρώπη όπως Ολλανδία, Βέλγιο, κ.ά. Όσο για τους Κινέζους, όσοι παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, και το πώς αυτοί κινούνται σε διάφορα projects (π.χ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ), αρχίζουν να πιστεύουν ότι «δύσκολα θα τους δούμε να επενδύουν όχι μόνο στην ενέργεια, αλλά οπουδήποτε». "Μικρή ΔΕΗ"
Τέλος στο μέτωπο της «μικρής ΔΕΗ», ο διαγωνισμός για την οποία θα ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση εκείνου για τον ΑΔΜΗΕ, εδώ και καιρό συζητείται να «προικοδοτηθεί» με επιπλέον υδροηλεκτρικά.
Ίσως, με 1-2 ακόμη, μικρού μεγέθους υδροηλεκτρικές μονάδες, που δεν θα αλλάξουν το αρχικό σκεπτικό της πώλησης μιας εταιρείας με το 30% του παραγωγικού δυναμικού της σημερινής ΔΕΗ, αλλά θα την κάνουν ακόμη πιο ελκυστική στους εν δυνάμει αγοραστές.
Πάντως η γενικότερη εικόνα που δίνουν τα κυβερνητικά στελέχη είναι ότι επιθυμούν να επισπευτούν οι διαδικασίες ώστε η «μικρή ΔΕΗ» να είναι σε θέση να λειτουργεί υπό το νέο της αφεντικό ακόμη και μέσα στο 2015.
"Κλείδωσε" και με την έγκριση της τρόικας η πώληση του 100% των ηλεκτρικών δικτύων (ΑΔΜΗΕ), το 66% των οποίων θα αγορασθεί από στρατηγικό επενδυτή, και το 34% από το Δημόσιο, με το διαγωνισμό να προκηρύσσεται στις αρχές Δεκεμβρίου. Παραμένει ωστόσο το αγκάθι από πού θα βρει κεφάλαια το Δημόσιο για να αγοράσει αυτό το 34%. Σύμφωνα λοιπόν με πρόταση που διατυπώθηκε σε χθεσινή συνάντηση που είχε με την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας (σσ: το συγκεκριμένο έχει σαν βασικό του αντικείμενο την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ), ως μοναδική λύση προκρίνεται ένα είδος συμψηφισμού. Τι σημαίνει αυτό; Να συμψηφίσει για παράδειγμα το Δημόσιο το ποσό που θα χρωστά στη ΔΕΗ για την αγορά του 34% με τη δική της υποχρέωση να καταβάλει ετήσιο τέλος λιγνίτη, ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών της, με το οποίο καλύπτονται οι ανάγκες των ΑΠΕ. Το σκεπτικό της συγκεκριμένης πρότασης είναι το Δημόσιο να «εξοφλήσει» σταδιακά τη ΔΕΗ, επιτρέποντάς της να μην καταβάλει τέλος λιγνίτη για χρημαγτικό ποσό ίσο με αυτό που θα κριθεί ότι αντιστοιχεί στο 34%, για όσο διάστημα χρειαστεί. Είναι ασαφές αν η πρόταση αυτή μπορεί νομικά να «περπατήσει». Δεδομένου ωστόσο ότι η αδυναμία καταβολής κεφαλαίων από το Δημόσιο είναι πασιφανής, εφόσον αυτή καλυφθεί με έναν τέτοιου είδους συμψηφισμό, θα χρειαστεί να γίνει νομοθετική παρέμβαση, ενώ θα απαιτηθεί πιθανότατα και η έγκρισή της ΡΑΕ. Όλες αυτές οι διαδικασίες, μαζί με τις υπόλοιπες προετοιμασίες για την προκήρυξη του διαγωνισμού (επεξεργασία από τους συμβούλους κ.ά.), θα διαρκέσουν ένα εύλογο διάστημα, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Το πλάνο επομένως είναι η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το 100% του ΑΔΜΗΕ να προκηρυχθεί γύρω στις αρχές Δεκεμβρίου. Στη χθεσινή πάντως συνάντηση του ΥΠΕΚΑ με το τεχνικό κλιμάκιο των δανειστών, «κλείδωσε» η λύση για πώληση του 100%, ενώ για μια ακόμη φορά έγινε σαφές ότι το αρχικό πλάνο που είχε ανακοινώσει το ΥΠΕΚΑ (το οποίο μάλιστα τον περασμένο Ιούλιο είχε πάρει και την... έγκριση του υπουργικού συμβουλίου) είναι περίπλοκο, και δεν «περπατάει». Τι προέβλεπε; Να πουληθεί στο στρατηγικό επενδυτή το 49% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου με ταυτόχρονη ανάληψη από τον ίδιο του μάνατζμεντ, και σε δεύτερη φάση, να εξαγοράσει ένα επιπλέον ποσοστό 2%, φτάνοντας στο 51%. Έσοδα Στο ερώτημα που θα πάνε τα έσοδα από την πώληση του ΑΔΜΗΕ, ίσως ένα μεγάλο κομμάτι κατευθυνθεί στην εξυπηρέτηση του δανεισμού της ΔΕΗ, ένα άλλο στους μετόχους της επιχείρησης (εκτός από το Δημόσιο που κατέχει το 51% υπάρχουν τα ξένα funds, το ασφαλιστικό ταμείο των εργαζομένων), και ένα τρίτο πιθανότατα στη χρηματοδότηση της «Πτολεμαΐδας V». Ενδιαφερόμενοι Πολύς λόγος έχει γίνει και για τους πιθανούς «μνηστήρες» του ΑΔΜΗΕ. Πράγματι πριν από ένα και πλέον χρόνο είχε εκφραστεί έντονο ενδιαφέρον από την εταιρεία που ελέγχει τα δίκτυα της Κίνας (State Grid Corporation of China). Σήμερα πάντως στελέχη της ενεργειακής αγοράς εκτιμούν ότι πιο πιθανό είναι να εμφανιστούν για τον ΑΔΜΗΕ διαχειριστές δικτύων της Δ. Ευρώπης, παρά Κινέζοι. Τέτοιοι θα μπορούσαν να είναι από την ιταλική Terna, πιθανώς διαχειριστές από τη Β. Ευρώπη όπως Ολλανδία, Βέλγιο, κ.ά. Όσο για τους Κινέζους, όσοι παρακολουθούν το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, και το πώς αυτοί κινούνται σε διάφορα projects (π.χ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ), αρχίζουν να πιστεύουν ότι «δύσκολα θα τους δούμε να επενδύουν όχι μόνο στην ενέργεια, αλλά οπουδήποτε». "Μικρή ΔΕΗ"
Τέλος στο μέτωπο της «μικρής ΔΕΗ», ο διαγωνισμός για την οποία θα ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση εκείνου για τον ΑΔΜΗΕ, εδώ και καιρό συζητείται να «προικοδοτηθεί» με επιπλέον υδροηλεκτρικά.
Ίσως, με 1-2 ακόμη, μικρού μεγέθους υδροηλεκτρικές μονάδες, που δεν θα αλλάξουν το αρχικό σκεπτικό της πώλησης μιας εταιρείας με το 30% του παραγωγικού δυναμικού της σημερινής ΔΕΗ, αλλά θα την κάνουν ακόμη πιο ελκυστική στους εν δυνάμει αγοραστές.
Πάντως η γενικότερη εικόνα που δίνουν τα κυβερνητικά στελέχη είναι ότι επιθυμούν να επισπευτούν οι διαδικασίες ώστε η «μικρή ΔΕΗ» να είναι σε θέση να λειτουργεί υπό το νέο της αφεντικό ακόμη και μέσα στο 2015.