Στην έκδοση μηνιαίων λογαριασμών, μόνον όμως στους πελάτες που
επιθυμούν να λαμβάνουν ηλεκτρονικό λογαριασμό, προχωρά πλέον η ΔΕΗ, σε
μια προσπάθεια να περιορίσει τις ανεξόφλητες οφειλές που είναι ο μεγάλος
της «βραχνάς». Σύμφωνα με τη ΔΕΗ ξεπερνούν τα 2,2 δις. ευρώ (και εξ
αυτών έχει διακανονιστεί το 1,3 δις. ευρώ), ενώ η ΓΕΝΟΠ κάνει λόγο για
πάνω από 3 δις. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η ΔΕΗ έχει προχωρήσει τις
απαραίτητες διαδικασίες ώστε ο ηλεκτρονικός λογαριασμός να αποτελεί
επίσημα φορολογικό παραστατικό και βέβαια να διασφαλίζεται το απόρρητο
της επικοινωνίας. Αυτό της δίνει τη δυνατότητα να εφαρμόσει πολύ σύντομα
το σύγχρονο αυτό τρόπο τιμολόγησης, περνώντας ταυτόχρονα στη μηνιαία
έκδοση λογαριασμού για όσους πελάτες αφήνουν «το χαρτί» και περνάνε στην ηλεκτρονική εποχή.
Οι επιτελείς της επιχείρησης εκτιμούν ότι οι μηνιαίοι λογαριασμοί
προγραμματίζονται και εξοφλούνται ευκολότερα από τα νοικοκυριά σε σχέση
με
τους διμηνιαίους που εκδίδονται τώρα. Όμως, η μετατροπή του συνόλου
των λογαριασμών σε μηνιαίους θα προκαλούσε πρόσθετο κόστος ύψους 20
εκατ. ευρώ ετησίως για την επιχείρηση (από τις δαπάνες εκτύπωσης και
αποστολής των λογαριασμών), και αυτός ήταν ο λόγος που δεν προχωρά ο
μηνιαίος έντυπος λογαριασμός.
Το μεγάλο ζητούμενο για τη διοίκηση της ΔΕΗ είναι ποια πολιτική θα
εφαρμόσει με τις ρυθμίσεις οφειλών. Η ευνοϊκή ρύθμιση των 36 δόσεων
χωρίς προκαταβολή εκτιμάται ότι λειτούργησε, ανακόπτοντας την τάση
ανεξέλεγκτης μεγέθυνσης των ληξιπρόθεσμων χρεών (υπήρξε και μια μικρή
βελτίωση), αλλά το πρόβλημα παραμένει τεράστιο.
Τα στελέχη της ΔΕΗ σχεδιάζουν βελτιώσεις και συμπληρώσεις του μέτρου που λήγει την 31η Δεκεμβρίου.
Βασική κατεύθυνση του προβληματισμού που αναπτύσσεται είναι να μην
αξιοποιούν την ευνοϊκή ρύθμιση οι «στρατηγικοί» κακοπληρωτές που στην
πραγματικότητα έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, αλλά και να μην μένουν
παντελώς στο απυρόβλητο όσοι χρωστούν μέχρι 1000 ευρώ, όπως έχει ατύπως
καθιερωθεί σήμερα.
Σε αυτό το πλαίσιο έχει ξεκινήσει το «ξεσκαρτάρισμα» των οφειλετών με
βάση τα στοιχεία που διαθέτει το πληροφοριακό σύστημα της ΔΕΗ ως προς
τα τετραγωνικά μέτρα ιδιοκτησίας, το μέγεθος της κατανάλωσης κ.α. Οι
ιδιοκτήτες πολλών παροχών με υψηλές καταναλώσεις και ληξιπρόθεσμα χρέη
θα βρεθούν αντιμέτωποι με αποκοπές, εάν δεν προχωρήσουν σε εξόφληση ή
ρύθμιση του χρέους τους, ενώ μελετάται για τη συγκεκριμένη κατηγορία να
ισχύουν στο μέλλον λιγότερο ευνοϊκές προϋποθέσεις (λιγότερες από τις 36
δόσεις, προκαταβολή για ένταξη στη ρύθμιση κ.λπ.).
Ταυτόχρονα η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει καμπάνια για να πείσει τους οφειλέτες
ποσών από 500 εως 1000 ευρώ, ότι τους συμφέρει να ενταχθούν στη ρύθμιση
των 36 δόσεων, γιατί έτσι θα κερδίσουν την έκπτωση του 15% για τους
συνεπείς οφειλέτες.
Είναι γεγονός, σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας της ΔΕΗ, ότι οι
καταναλωτές που χρωστάνε σχετικά λίγα χρήματα (μέχρι 1000 ευρώ) έχοντας
προφανώς και την ασφάλεια ότι για τέτοια ποσά η ΔΕΗ δεν κόβει το ρεύμα,
αποφεύγουν μέχρι σήμερα να προσέλθουν για διακανονισμό, παρά την πολύ
ευνοϊκή ρύθμιση. Ενδεικτικά:
- Κάτω από 500 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 1.230.000 πελάτες της ΔΕΗ με σύνολο οφειλής 146 εκατ. ευρώ.
- Μεταξύ 500 και 1000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 298.000 πελάτες με σύνολο οφειλής 153 εκατ. ευρώ.
- Μεταξύ 1000 και 3000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 216.000 πελάτες με συνολική οφειλή 278 εκατ. ευρώ.
- Άνω των 3000 ευρώ δεν έχουν διακανονίσει 89.000 πελάτες της επιχείρησης με συνολική οφειλή 509 εκατ. ευρώ.