Κοστολόγηση εκ του μηδενός της κοινωνικής πολιτικής της ΔΕΗ, όπως
και κάθε άλλης ΔΕΚΟ που θα μεταβιβαστεί από την πρωτοχρονιά και μετά
στο υπερ-Ταμείο, προβλέπεται να κάνει μέσα στους πρώτους μήνες του 2018 η
διοίκηση του νέου φορέα, όπως λένε πηγές του στο "Energypress".
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι μπορεί το ΥΠΕΝ να έχει δρομολογήσει το νέο πλαίσιο για ΥΚΩ και ΚΟΤ με βάση το προ ημερών ενημερωτικό σημείωμα, ωστόσο τα πάντα θα χρειαστεί να περάσουν από την κρησάρα του υπερ-Ταμείου, δηλαδή του καινούργιου βασικού μετόχου της ΔΕΗ, αφού θα ελέγχει το 51% της επιχείρησης. Σημειωτέον ότι οι συγκεκριμένες κλίμακες που ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ έχουν δημιουργήσει σύμφωνα με πληροφορίες γκρίνια στους θεσμούς. Και αυτό, καθώς εκτιμάται ότι με τις προτεινόμενες αλλαγές μειώνονται τα ποσά τα οποία κατευθύνονται στον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ, και άρα θα δημιουργηθεί μέσα στο 2018 κάποιου είδους "τρύπα", η οποία θα πρέπει να καλυφθεί από κάπου αλλού, όπως πάντα συμβαίνει σε παρόμοιες περιπτώσεις. Η γενική πάντως κατεύθυνση είναι ότι οι "υπηρεσίες γενικού συμφέροντος" που παρέχουν οι ΔΕΚΟ, όπως ονομάζονται, πρόκειται να επανακοστολογηθούν εκ του μηδενός από το Ταμείο εντός του 2018, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη περίπτωση των ΥΚΩ.
Στόχος από εδώ και πέρα είναι να μην δημιουργούνται "τρύπες" στον ισολογισμό της ΔΕΗ, όπως είχε συμβεί πρόσφατα, όταν η εταιρεία διεκδικούσε πάνω από 700 εκατ ευρώ για οφειλές από το παρελθόν, αλλά τελικά εισέπραξε 360 εκατ. ευρώ. Τέτοιες "τρύπες" φυσικά από κοινωφελείς υπηρεσίες δεν εμφανίζονται μόνο στη ΔΕΗ. Τα ΕΛΤΑ για παράδειγμα, έχουν εισπράξει για την τριετία 2015-2017 μόλις 15 εκατ ευρώ το χρόνο έναντι 50 εκατ. ευρώ που έχουν γράψει στον ισολογισμό τους για τη λεγόμενη "καθολική υπηρεσία". Δηλαδή την επιδοτούμενη από τον Προυπολογισμό, υποχρέωση να παραδίδουν γράμματα και δέματα ακόμη και με ζημιά, στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας (νησιά, ορεινά, κλπ).
Η επανακοστολόγηση εκ του μηδενός των "υπηρεσιών γενικού συμφέροντος" σημαίνει αυστηροποίηση του σημερινού καθεστώτος. Στην ουσία έρχεται κάτι σαν "κόφτης" στον στρεβλό τρόπο με τον οποίο ασκείται διαχρονικά η κοινωνική πολιτική μέσω των ΔΕΚΟ, αφου τα πάντα από εδώ και στο εξής θα υπαγορεύονται από ένα αυστηρό δεσμευτικό συμβόλαιο με το υπερ-Ταμείο, όπου και εντάσσονται οι κρατικές επιχειρήσεις, προκειμένου να πάψουν αυτές να φορτώνονται με "υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος", άσχετες με τα όσα ορίζει το καταστατικό τους.
Ερχεται με άλλα λόγια ένα "μνημόνιο" στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής από το κράτος, την οποία επιδοτούν εδώ και δεκαετίες οι καταναλωτές, πληρώνοντας μέσω διαφόρων χρεώσεων στους λογαριασμούς των ΔΕΚΟ την παροχή φθηνότερων υπηρεσιών στις πιο αδύνατες κοινωνικές ομάδες. Αν το γράμμα του μνημονίου τηρηθεί, τότε μέσα στο 2018 το καθεστώς που διέπει τις ΥΚΩ θα αλλάξει. Για κάθε είδους κοινωνική πολιτική που θα υλοποιείται μέσω της ΔΕΗ, θα πρέπει να υπάρχει πλήρης αποτίμηση και τιμολόγηση του έργου, στο πλαίσιο της κοινοτικής νομοθεσίας και των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, προκειμένου να αποφεύγεται η υπερκοστολόγηση, δηλαδή η υπέρμετρη επιβάρυνση των πελατών της.
Σύμφωνα με πηγές του υπερ-Ταμείου, τυχόν ανάθεση στη ΔΕΗ, όπως και σε κάθε ΔΕΚΟ, υπηρεσιών άσκησης κοινωνικής πολιτικής, εφόσον αυτές δεν προκύπτουν από την νομοθεσία ή το καταστατικό τους, θα πρέπει να αποζημιώνεται πλήρως από το κράτος για το κόστος τους, συμπεριλαμβανομένου ενός εύλογου κέρδους.
https://energypress.gr/news/stin-krisara-toy-yper-tameioy-i-koinoniki-politiki-tis-dei-ek-toy-midenos-kostologisi-gia-tis
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι μπορεί το ΥΠΕΝ να έχει δρομολογήσει το νέο πλαίσιο για ΥΚΩ και ΚΟΤ με βάση το προ ημερών ενημερωτικό σημείωμα, ωστόσο τα πάντα θα χρειαστεί να περάσουν από την κρησάρα του υπερ-Ταμείου, δηλαδή του καινούργιου βασικού μετόχου της ΔΕΗ, αφού θα ελέγχει το 51% της επιχείρησης. Σημειωτέον ότι οι συγκεκριμένες κλίμακες που ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ έχουν δημιουργήσει σύμφωνα με πληροφορίες γκρίνια στους θεσμούς. Και αυτό, καθώς εκτιμάται ότι με τις προτεινόμενες αλλαγές μειώνονται τα ποσά τα οποία κατευθύνονται στον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ, και άρα θα δημιουργηθεί μέσα στο 2018 κάποιου είδους "τρύπα", η οποία θα πρέπει να καλυφθεί από κάπου αλλού, όπως πάντα συμβαίνει σε παρόμοιες περιπτώσεις. Η γενική πάντως κατεύθυνση είναι ότι οι "υπηρεσίες γενικού συμφέροντος" που παρέχουν οι ΔΕΚΟ, όπως ονομάζονται, πρόκειται να επανακοστολογηθούν εκ του μηδενός από το Ταμείο εντός του 2018, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη περίπτωση των ΥΚΩ.
Στόχος από εδώ και πέρα είναι να μην δημιουργούνται "τρύπες" στον ισολογισμό της ΔΕΗ, όπως είχε συμβεί πρόσφατα, όταν η εταιρεία διεκδικούσε πάνω από 700 εκατ ευρώ για οφειλές από το παρελθόν, αλλά τελικά εισέπραξε 360 εκατ. ευρώ. Τέτοιες "τρύπες" φυσικά από κοινωφελείς υπηρεσίες δεν εμφανίζονται μόνο στη ΔΕΗ. Τα ΕΛΤΑ για παράδειγμα, έχουν εισπράξει για την τριετία 2015-2017 μόλις 15 εκατ ευρώ το χρόνο έναντι 50 εκατ. ευρώ που έχουν γράψει στον ισολογισμό τους για τη λεγόμενη "καθολική υπηρεσία". Δηλαδή την επιδοτούμενη από τον Προυπολογισμό, υποχρέωση να παραδίδουν γράμματα και δέματα ακόμη και με ζημιά, στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας (νησιά, ορεινά, κλπ).
Η επανακοστολόγηση εκ του μηδενός των "υπηρεσιών γενικού συμφέροντος" σημαίνει αυστηροποίηση του σημερινού καθεστώτος. Στην ουσία έρχεται κάτι σαν "κόφτης" στον στρεβλό τρόπο με τον οποίο ασκείται διαχρονικά η κοινωνική πολιτική μέσω των ΔΕΚΟ, αφου τα πάντα από εδώ και στο εξής θα υπαγορεύονται από ένα αυστηρό δεσμευτικό συμβόλαιο με το υπερ-Ταμείο, όπου και εντάσσονται οι κρατικές επιχειρήσεις, προκειμένου να πάψουν αυτές να φορτώνονται με "υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος", άσχετες με τα όσα ορίζει το καταστατικό τους.
Ερχεται με άλλα λόγια ένα "μνημόνιο" στην άσκηση κοινωνικής πολιτικής από το κράτος, την οποία επιδοτούν εδώ και δεκαετίες οι καταναλωτές, πληρώνοντας μέσω διαφόρων χρεώσεων στους λογαριασμούς των ΔΕΚΟ την παροχή φθηνότερων υπηρεσιών στις πιο αδύνατες κοινωνικές ομάδες. Αν το γράμμα του μνημονίου τηρηθεί, τότε μέσα στο 2018 το καθεστώς που διέπει τις ΥΚΩ θα αλλάξει. Για κάθε είδους κοινωνική πολιτική που θα υλοποιείται μέσω της ΔΕΗ, θα πρέπει να υπάρχει πλήρης αποτίμηση και τιμολόγηση του έργου, στο πλαίσιο της κοινοτικής νομοθεσίας και των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, προκειμένου να αποφεύγεται η υπερκοστολόγηση, δηλαδή η υπέρμετρη επιβάρυνση των πελατών της.
Σύμφωνα με πηγές του υπερ-Ταμείου, τυχόν ανάθεση στη ΔΕΗ, όπως και σε κάθε ΔΕΚΟ, υπηρεσιών άσκησης κοινωνικής πολιτικής, εφόσον αυτές δεν προκύπτουν από την νομοθεσία ή το καταστατικό τους, θα πρέπει να αποζημιώνεται πλήρως από το κράτος για το κόστος τους, συμπεριλαμβανομένου ενός εύλογου κέρδους.
https://energypress.gr/news/stin-krisara-toy-yper-tameioy-i-koinoniki-politiki-tis-dei-ek-toy-midenos-kostologisi-gia-tis