Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2018

7+1 κίτρινες κάρτες των Βρυξελλών για τον ανταγωνισμό στις ενεργειακές αγορές

Χρήστος Στεφάνου
 
Καθώς βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης και έχει διανυθεί σημαντικός δρόμος, από τη συνολική διαδρομή των μεταρρυθμίσεων και των αλλαγών στις εγχώριες ενεργειακές αγορές, ακόμη και σήμερα τα θέματα ανταγωνισμού του ενεργειακού κλάδου συνεχίζουν να απασχολούν τις Βρυξέλλες, οι οποίες διαπιστώνουν επιμέρους προβλήματα, βήματα προς τα πίσω και καθυστερήσεις. 
Το τελευταίο διάστημα μάλιστα, υπάρχει μια λίστα από συγκεκριμένα ζητήματα, που έχουν μπει στο μικροσκόπιο των ευρωπαϊκών αρχών σε σχέση με αποφάσεις
και κινήσεις που έχουν εκδηλωθεί στην ελληνική αγορά και οι οποίες εγείρουν πιθανά ζητήματα ανταγωνισμού. Η λίστα αυτή περιλαμβάνει 7 σημεία αλλά και μια γενικότερη ανησυχία που αφορά στο ζητούμενο να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις και η μετάβαση της ελληνικής αγοράς ακόμη και μετά τη λήξη του μνημονίου. 
Ποια είναι όμως τα σημεία ανησυχίας της Κομισιόν. Σύμφωνα με πληροφορίες του Energypress:
  1. Στα ραντάρ της Κομισιόν έχει μπει η σύμβαση προμήθειας φυσικού αερίου της ΔΕΗ με τη ΔΕΠΑ καθώς εκτιμάται ότι αυτή περιλαμβάνει εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους. Για παράδειγμα επιτρέπει απεριόριστη ποσότητα πάνω από τη συμβαλλόμενη χωρίς επιβάρυνση κόστους για τη ΔΕΗ. 
  2. Οι ανησυχίες ότι η αγορά οδηγείται σε μονοπώληση, εντείνονται και από το γεγονός ότι η ΔΕΗ έχει προχωρήσει στην υπογραφή σύμβασης και με τον εναλλακτικό προμηθευτή. 
  3. Στην αγορά προμήθειας ηλεκτρισμού, η εκτίμηση των Βρυξελλών είναι ότι η χρέωση προμηθευτή απορρόφησε το 70% της έκπτωσης που πέτυχαν οι προμηθευτές από τις τιμές των δημοπρασιών.
  4. Επίσης έχει σημειωθεί το γεγονός ότι η έκπτωση από τα ΝΟΜΕ δεν μπορεί να αξιοποιηθεί στα νησιά, εκεί όπου υπάρχουν πρόσθετα εμπόδια για τον ανταγωνισμό και όλα τα τιμολόγια που τρέχουν είναι ζημιογόνα
  5. Μια ακόμη εξέλιξη που δεν έχει περάσει απαρατήρητη, αφορά στην καθυστέρηση ενός έτους στο μηχανισμό ευελιξίας, που εκτιμάται ότι έχει ωφελήσει κατά κύριο λόγο τη ΔΕΗ κατά ένα ποσό της τάξης των 120 έως 170 εκ. ευρώ.
  6. Την προσοχή των Βρυξελλών έχει επίσης τραβήξει και η υπόθεση της έκπτωσης του 15% της ΔΕΗ, που ανάγκασε και τους άλλους προμηθευτές να προχωρήσουν σε ανάλογες κινήσεις χωρίς αυτό να αποτελεί δική τους οικονομικά συμβατή επιλογή, σε αρκετές περιπτώσεις. Εδώ να σημειωθεί ότι οι νεοεισερχόμενοι παίκτες αντιμετωπίζουν υψηλά κόστη ανάπτυξης δικτύου πωλήσεων και άλλες επενδυτικές δαπάνες, που δικαιολογούν τα υψηλότερα κόστη σε σχέση με το δεσπόζοντα παίκτη. 
  7. Στην παραγωγή, από την παρακολούθηση της ελληνικής αγοράς, έχει συναχθεί το συμπέρασμα ότι οι λιγνιτικές μονάδες λειτουργούν ακόμη και με ζημία προκειμένου να αποτρέπουν τη λειτουργία άλλων μονάδων. Ταυτόχρονα ως στρέβλωση αντιμετωπίζεται το γεγονός ότι μπαίνει ως υποχρεωτική ποσότητα στον προγραμματισμό, η παραγωγή που προέρχεται από μονάδες σε παρατεταμένη δοκιμαστική λειτουργία όπως το Αλιβέρι, η Μεγαλόπολη και ο Ιλαρίωνας. Επίσης υπάρχουν σημαντικές επιφυλάξεις σε σχέση με τις ποσότητες από ΑΠΕ που μπαίνουν, καθώς η πρόβλεψη γίνεται από τον ΑΔΜΗΕ και υπάρχει ερωτηματικό για το κατά πόσο η διαδικασία ευνοεί ή όχι τη δεσπόζουσα εταιρεία
Στις 7 αυτές ειδικές παρατηρήσεις που αφορούν σε επιμέρους ζητήματα και λειτουργίες της αγοράς θα πρέπει να προστεθεί και μια γενικότερη ανησυχία από την πλευρά των Βρυξελλών η οποία αφορά στο γεγονός ότι οι μεταρρυθμίσεις που αυτή τη στιγμή υλοποιούνται στον εγχώριο ενεργειακό τομέα δε θα έχουν ολοκληρωθεί με τη λήξη του μνημονίου τον Αύγουστο. Επομένως αναζητείται ένας νέος εφαρμοστικός μηχανισμός που θα διασφαλίσει την ομαλότητα συνέχισης των μεταρρυθμίσεων ακόμη και εκτός μνημονίου. Σε αυτήν την κατεύθυνση, όπως σημειώνουν γνώστες των διεργασιών, η περίφημη έφοδος που έγινε στα τέλη του 2016 από τις αρχές ανταγωνισμού της ΕΕ, έχει προσφέρει αρκετά χαρτιά και εφόδια… 


 https://energypress.gr/news/71-kitrines-kartes-ton-vryxellon-gia-ton-antagonismo-stis-energeiakes-agores-ta-minymata-kai-i