"Μπορούμε να σας ενημερώσουμε άτυπα για το πλάνο
ιδιωτικοποίησης
του ΑΔΜΗΕ καθώς το αρχικό σχέδιο που είχε εγκριθεί τον Ιούλιο από το
υπουργικό συμβούλιο άλλαξε, και επισήμως τουλάχιστον το καινούριο δεν
έχει ανακοινωθεί".
Με τα λόγια αυτά αναγκάζεται να απαντά η ελληνική πλευρά σε στελέχη δικηγορικών γραφείων που ως μεσάζοντες ρωτούν για λογαριασμό ξένων επενδυτών σχετικά με το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.
Ως γνωστό, το αρχικό πλάνο που προέβλεπε να πουληθεί το 49% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και σε δεύτερη φάση εκείνος να αγοράσει ένα επιπλέον 2%, φτάνοντας το 51%, έχει εγκαταλειφθεί,
με τη διαφορά ότι αυτό που το "αντικατέστησε" δεν έχει ανακοινωθεί ποτέ
επίσημα, παρ’ ότι το Σεπτέμβριο πήρε πράσινο φως από το τεχνικό
κλιμάκιο της τρόικας.
Αν και τυπική, η εκκρεμότητα δεν παύει να είναι μια ακόμη σε ένα
διαγωνισμό, η προκήρυξη του οποίου μετατέθηκε και επισήμως για τον Ιανουάριο με τον φιλόδοξο στόχο να έχει υπογραφεί σύμβαση με τον αγοραστή το προσεχή… Ιούνιο, χρονοδιάγραμμα μάλλον ουτοπικό.
Όσο για την καθυστέρηση των επίσημων ανακοινώσεων, σχετίζεται με τα πάμπολλα ανοικτά κεφάλαια, από τη προσφυγή για το ασφαλιστικό της ΔΕΗ, και τη μεταφορά των συναλλακτικών δραστηριοτήτων του ΑΔΜΗΕ, μέχρι την απόδοση των κεφαλαίων του και το από πού θα βρει τα χρήματα το Δημόσιο για να εξαγοράσει το 34% του μετοχικού του κεφαλαίου.
Αυτή είναι η εικόνα δύο εικοσιτετράωρα πριν την επίσκεψη Ετινγκερ και
τη συζήτηση που θα έχει με τον Πρωθυπουργό, τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ και
την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ για τα ενεργειακά, και ενώ αύριο έχει
προγραμματιστεί γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο συνάντηση Σαμαρά- Βενιζέλου.
Το αισιόδοξο σενάριο
Σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο, μέχρι τον Ιανουάριο η DG Energy της Κομισιόν θα έχει εγκρίνει το νομοσχέδιο για το διαχωρισμό ΑΔΜΗΕ - ΔΕΗ που της απέστειλε το ΥΠΕΚΑ, ώστε εν συνεχεία αυτό να κατατεθεί στη Βουλή, και να ψηφισθεί. Η νομοθετική ρύθμιση θα ενοποιεί τα δύο στάδια της ιδιωτικοποίησης, θα ρυθμίζει όλα τα θέματα που παρέλειψε να κλείσει ο νόμος 4001/2011, μεταφέροντας όλες τις οικονομικές δραστηριότητες του Διαχειριστή που σχετίζονται με την εκκαθάριση της αγοράς ηλεκτρισμού στον Λειτουργό της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ), ώστε να απαλλαγεί ο πρώτος από τα διάφορα χρέη.
Σε αυτό ή στο επόμενο νομοσχέδιο για τη «Μικρή ΔΕΗ»
που θα κατατεθεί τον Ιανουάριο, θα ρυθμίζεται και το ζήτημα του
ασφαλιστικού. Το πώς δηλαδή θα διαχωριστεί η περιουσία των εργαζομένων
που είναι ενσωματωμένη στα πάγια της ΔΕΗ από εκείνη που είναι ενσωματωμένη στα
πάγια του ΑΔΜΗΕ. Ο στόχος, όπως έχει γράψει το «Energypress», είναι να
μπει μπλόκο σε προσφυγές τόσο σαν αυτήν της ομοσπονδίας συνταξιούχων του
ομίλου που διεκδικεί την ενσωματωμένη περιουσία του Ταμείου
στον Διαχειριστή, όσο και σε τυχόν μελλοντικές για τη «Μικρή ΔΕΗ».
Κι όλα αυτά ενώ «τρέχουν» οι συζητήσεις με τις τράπεζες σχετικά με την αποπληρωμή των δανείων τους
όταν ο ΑΔΜΗΕ αλλάξει χέρια, κι ενώ μένει να αποσαφηνιστεί η απόδοση που
θα έχουν τα κεφάλαιά του για τις νέες μεγάλες επενδύσεις (διασυνδέσεις
Κυκλάδων και Κρήτης), με την εισήγηση να μιλά για ένα επιπλέον premium που θα την ανεβάζει σε ποσοστό 10%-11% έναντι 8% σήμερα, προκειμένου να καταστήσει το διαχειριστή πιο ελκυστικό.
Κανένα χρονοδιάγραμμα για Μικρή ΔΕΗ
Τι σημαίνουν όλα τα παραπάνω ;
«Οτι τα χρονοδιαγράμματα μπαίνουν για να επισπεύδονται κάποια πράγματα, δεν σημαίνει ωστόσο ότι μπαίνουν για να τηρούνται», λέει στέλεχος που παρακολουθεί από κοντά το θέμα, και που πιστεύει ότι δύσκολα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός τον Ιανουάριο.
Όσο για τη «Μικρή ΔΕΗ», η προκήρυξη δεν έχει καν χρονοδιάγραμμα, που σημαίνει ότι εύκολα μπορεί να μετατεθεί προς τα πίσω, αναλόγως και των εξελίξεων στον ΑΔΜΗΕ.
Το ΥΠΕΚΑ φαίνεται να έχει καταλήξει στις μονάδες του
χαρτοφυλακίου της (Μελίτη, Αμύνταιο Ι, ΙΙ, 4-5 υδροηλεκτρικά στο Νέστο
και αλλού, κλπ), που επίσης έχουν εγκριθεί από την τρόικα, γι' αυτό και
πολλοί απορούν τι περιμένει για να τις ανακοινώσει.