Όχι ένας, ούτε δύο αλλά… τριάντα οκτώ νέοι σταθμοί διοδίων, δέκα οκτώ μετωπικοί και 20 πλευρικοί, θα τοποθετηθούν το επόμενο διάστημα κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, διπλασιάζοντας το κόστος μετάβασης από τα Ιωάννινα στην Αλεξανδρούπολη από τα 18€ στα 33,5€.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Εγνατίας, Απ. Αντωνούδης, το πρώτο κύμα των νέων διοδίων θα λειτουργήσει από τις 31 Αυγούστου (Παμβώτιδα, Μέστη, Ιεροπηγή, Εύζωνοι), θα ακολουθήσουν στις 10 Οκτωβρίου τα διόδια της Θεσσαλονίκης (Ωραιοκάστρου, Ασπροβάλτας, Λαγκαδά), καθώς και της Καβάλας, ενώ τον Νοέμβριο θα προστεθούν εκείνα της Σιάτιστας και του Αρδανίου.
Η διοίκηση της Εγνατίας ισχυρίζεται ότι το κόστος διέλευσης από την οδική αρτηρία που τέμνει κάθετα όλη την Βόρειο Ελλάδα δεν αυξάνεται θεαματικά (από τα 0,03€/χλμ στα 0,05€/χλμ). Ωστόσο, πίσω από τους μέσους όρους, κρύβεται μια πραγματικότητα διαφορετική, καθώς πέριξ των μεγάλων πόλεων (όπου προβλέπεται να εγκατασταθούν και οι περισσότεροι σταθμοί διοδίων) πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν καθημερινά την εθνική για να κάνουν τις δουλειές τους και να επιστρέψουν στο σπίτι τους.
Υπάρχουν όμως και άλλες συνέπειες· ως αποτέλεσμα της αύξησης της τιμής των διοδίων, ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες επιλέγουν με τα μεγάλα οχήματά τους τις παράπλευρες επαρχιακές οδούς, και ιδίως τον παλιό δρόμο Θεσσαλονίκης-Καβάλας, ο οποίος παρουσιάζει σήμερα χείριστη εικόνα από τις διελεύσεις βαρέων οχημάτων – κυρίως τουρκικών. Έτσι, το κόστος των λοτζίστικς για τις ξένες πολυεθνικές μπορεί να μειώνεται, οι κάτοικοι όμως βλέπουν τις υποδομές τους να καταρρέουν και σύντομα θα κληθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη για τη συντήρησή τους.
Μείζον ζήτημα δημιουργείται επίσης καθώς το κόστος επικοινωνίας από πόλη σε πόλη αυξάνεται στη Βόρειο Ελλάδα, και ολοένα και περισσότεροι κάτοικοί της επιλέγουν πλέον τα… Σκόπια ή το Πετρίτσι για να κάνουν τα ψώνια, να πάνε στην τράπεζα ή να… βάλουν βενζίνη: έτσι, τα οδικά χαράτσια αδυνατίζουν και την εθνική συνοχή περιοχών ακριτικών και εξαιρετικά ευαίσθητων στους γειτονικούς επεκτατισμούς.
Κι όμως, η ελεύθερη μετακίνηση ακόμα αποτελεί σε αυτήν την χώρα συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, και δεν μπορεί να… ποινικοποιείται οικονομικά με αυτόν τον ύπουλο τρόπο. Πόσο μάλλον γι’ αυτήν την περίπτωση, όπου με τα σχέδια της «σιδηροδρομικής Εγνατίας» υπάρχουν τεράστια περιθώρια για σημαντική μείωση του οικονομικού αλλά και του οικολογικού κόστους μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων.
Στα «στρατηγικά υψώματα» της (αριστερής, για να μην ξεχνιόμαστε) εξουσίας, το αυτί τους δεν ιδρώνει. Κι ας έχουν επιβάλει ένα καθεστώς δασμών μετακινήσεων που θυμίζει φεουδαρχία του ευρωπαϊκού μεσαίωνα. Μήπως οι τοπικοί εκπρόσωποί τους, τουλάχιστον, πρέπει να εισπράξουν το μερίδιο από το πολιτικό κόστους που τους αναλογεί, καθώς συνηγορούν σε αυτήν την κατάσταση;
Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Εγνατίας, Απ. Αντωνούδης, το πρώτο κύμα των νέων διοδίων θα λειτουργήσει από τις 31 Αυγούστου (Παμβώτιδα, Μέστη, Ιεροπηγή, Εύζωνοι), θα ακολουθήσουν στις 10 Οκτωβρίου τα διόδια της Θεσσαλονίκης (Ωραιοκάστρου, Ασπροβάλτας, Λαγκαδά), καθώς και της Καβάλας, ενώ τον Νοέμβριο θα προστεθούν εκείνα της Σιάτιστας και του Αρδανίου.
Η διοίκηση της Εγνατίας ισχυρίζεται ότι το κόστος διέλευσης από την οδική αρτηρία που τέμνει κάθετα όλη την Βόρειο Ελλάδα δεν αυξάνεται θεαματικά (από τα 0,03€/χλμ στα 0,05€/χλμ). Ωστόσο, πίσω από τους μέσους όρους, κρύβεται μια πραγματικότητα διαφορετική, καθώς πέριξ των μεγάλων πόλεων (όπου προβλέπεται να εγκατασταθούν και οι περισσότεροι σταθμοί διοδίων) πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν καθημερινά την εθνική για να κάνουν τις δουλειές τους και να επιστρέψουν στο σπίτι τους.
Υπάρχουν όμως και άλλες συνέπειες· ως αποτέλεσμα της αύξησης της τιμής των διοδίων, ολοένα και περισσότεροι επαγγελματίες επιλέγουν με τα μεγάλα οχήματά τους τις παράπλευρες επαρχιακές οδούς, και ιδίως τον παλιό δρόμο Θεσσαλονίκης-Καβάλας, ο οποίος παρουσιάζει σήμερα χείριστη εικόνα από τις διελεύσεις βαρέων οχημάτων – κυρίως τουρκικών. Έτσι, το κόστος των λοτζίστικς για τις ξένες πολυεθνικές μπορεί να μειώνεται, οι κάτοικοι όμως βλέπουν τις υποδομές τους να καταρρέουν και σύντομα θα κληθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη για τη συντήρησή τους.
Μείζον ζήτημα δημιουργείται επίσης καθώς το κόστος επικοινωνίας από πόλη σε πόλη αυξάνεται στη Βόρειο Ελλάδα, και ολοένα και περισσότεροι κάτοικοί της επιλέγουν πλέον τα… Σκόπια ή το Πετρίτσι για να κάνουν τα ψώνια, να πάνε στην τράπεζα ή να… βάλουν βενζίνη: έτσι, τα οδικά χαράτσια αδυνατίζουν και την εθνική συνοχή περιοχών ακριτικών και εξαιρετικά ευαίσθητων στους γειτονικούς επεκτατισμούς.
Κι όμως, η ελεύθερη μετακίνηση ακόμα αποτελεί σε αυτήν την χώρα συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, και δεν μπορεί να… ποινικοποιείται οικονομικά με αυτόν τον ύπουλο τρόπο. Πόσο μάλλον γι’ αυτήν την περίπτωση, όπου με τα σχέδια της «σιδηροδρομικής Εγνατίας» υπάρχουν τεράστια περιθώρια για σημαντική μείωση του οικονομικού αλλά και του οικολογικού κόστους μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων.
Στα «στρατηγικά υψώματα» της (αριστερής, για να μην ξεχνιόμαστε) εξουσίας, το αυτί τους δεν ιδρώνει. Κι ας έχουν επιβάλει ένα καθεστώς δασμών μετακινήσεων που θυμίζει φεουδαρχία του ευρωπαϊκού μεσαίωνα. Μήπως οι τοπικοί εκπρόσωποί τους, τουλάχιστον, πρέπει να εισπράξουν το μερίδιο από το πολιτικό κόστους που τους αναλογεί, καθώς συνηγορούν σε αυτήν την κατάσταση;